Apple probeert al een tijd om iPhone-gebruikers ervan te overtuigen hun eigen apps te gebruiken. Hoewel er in de App Store duizenden apps beschikbaar zijn, wil Apple graag dat mensen vooral kiezen voor hun eigen diensten.
Denk aan FaceTime voor videobellen, Apple TV+ voor series en films en natuurlijk ook Apple Maps voor navigatie. Ze willen graag dat hun eigen apps de beste én de enige keuze zijn voor gebruikers.
Daarom is de strijd tussen Apple en Google zo belangrijk. Op dit moment gebruiken ongeveer 400 miljoen iPhone-gebruikers Google Chrome, wat neerkomt op 30 procent van alle iPhones wereldwijd. Apple doet er alles aan om deze gebruikers over te laten stappen naar Safari.
Privacy is het belangrijkste argument
Apple benadrukt steeds dat Safari veiliger is dan Chrome, vooral als het gaat om privacy. Een recente actie van Google lijkt dat idee alleen maar te versterken. Volgens Forbes heeft Google namelijk besloten om het volgen van cookies in Chrome voorlopig niet te stoppen.
In een nieuw statement legt Google uit dat ze hun huidige werkwijze rondom trackingcookies blijven gebruiken. Er komt geen aparte melding meer waarin gebruikers hier bewust voor kunnen kiezen.
Voor gebruikers op Android en PC is dat niet zo’n groot probleem, want zij kunnen cookies zelf uitschakelen. Op de iPhone ligt dat anders. Daar blijven cookies automatisch aanstaan in de Chrome-app, zonder mogelijkheid om ze uit te zetten.
Veel mensen herinneren zich nog de reclame die Apple een paar maanden geleden lanceerde. In de video, getiteld ‘Flock’, liet Apple zien hoe vogelachtige camera’s iPhone-gebruikers constant in de gaten hielden tijdens het browsen. Pas toen ze overstapten naar Safari verdwenen de vogels.
Hoewel Chrome niet letterlijk genoemd werd, was het overduidelijk dat Apple Safari als de veiligere keuze wilde presenteren. De reclame sloot af met de woorden: “Privacy. Dat is iPhone.”
Google onder vuur in de Verenigde Staten
Op dit moment ligt Google onder een vergrootglas bij het Amerikaanse ministerie van Justitie. Ze worden ervan beschuldigd een illegaal monopolie te hebben binnen de techwereld. Er is zelfs een kans dat Google gedwongen wordt om Chrome te verkopen.
Als dat gebeurt, zou Apple daar flink van kunnen profiteren. Maar misschien lukt het Apple ook zonder die verkoop om meer iPhone-gebruikers naar Safari te lokken. Alleen al de zorgen over privacy zouden voor veel mensen reden genoeg kunnen zijn om Chrome vaarwel te zeggen.
Bron: UNILAD