Elektrische auto’s winnen snel aan populariteit. Toch laat recent onderzoek van J.D. Power zien dat ze misschien niet zo betrouwbaar zijn als we denken. Veel mensen geloven dat elektrische voertuigen (EV’s), met minder bewegende delen, minder problemen zouden hebben.
Betrouwbaarheid van elektrische versus traditionele auto’s
De werkelijkheid is complexer. Elektrische auto’s hebben vaak meer problemen dan auto’s met een verbrandingsmotor. Volgens de ‘Initial Quality Study’ van J.D. Power hebben benzine- en dieselauto’s gemiddeld 180 problemen per 100 voertuigen. Bij elektrische auto’s is dit aantal maar liefst 266. Dit roept vragen op over de veronderstelde betrouwbaarheid van EV’s door hun eenvoudigere systemen.
Prestaties van verschillende merken
In dit onderzoek vallen merken als Tesla, Rivian en Polestar negatief op. Tesla en Rivian noteren 266 problemen per 100 voertuigen en Polestar zelfs 316. Deze cijfers zetten deze merken onderaan de lijst. Ram, van hetzelfde concern als Dodge, doet het juist erg goed met de minste problemen. Ook Chevrolet, Hyundai en Kia presteren goed. Bij de luxemerken staat Porsche bovenaan, wat laat zien dat meer technologie niet altijd meer problemen betekent.
Technologische uitdagingen in auto’s
J.D. Power wijst op technologische uitdagingen. Veiligheidssystemen geven vaak valse alarmen en systemen zoals Android Auto of Apple Carplay werken soms niet perfect. Hoewel er minder mechanische onderdelen zijn, neemt de technologische complexiteit toe.
Invloed van technologie op storingsgevoeligheid
Auto’s met meer technologie hebben een grotere kans op storingen. Dit is een belangrijk punt voor consumenten die denken dat elektrische auto’s minder problemen opleveren.
Belang van consumentenbewustzijn
Consumenten moeten zich bewust zijn van mogelijke problemen en kosten door technologische vooruitgang in EV’s. Het idee dat een elektrische auto per definitie betrouwbaarder is, wordt door dit onderzoek in twijfel getrokken. Dit is essentieel om te overwegen bij het kopen van een nieuwe auto.
Bron: MEN’S ZINE