Blokker heeft officieel faillissement aangevraagd. Wat betekent dit nu voor jou als klant? Kun je jouw Douwe Egberts-punten nog gebruiken? En wat zijn de gevolgen voor aankopen, cadeaubonnen, en garanties? Hier leggen we uit wat je kunt verwachten.
Waarom Blokker failliet is verklaard
Blokker verkeerde al langere tijd in financiële problemen. Na het aanvragen van uitstel van betaling vorige week, heeft de winkelketen nu de rechtbank gevraagd om een faillissement. De oorzaak hiervan ligt bij de toenemende concurrentie van online winkels en goedkopere ketens zoals Action, die het lastig maakten voor Blokker om zich staande te houden.
Blokker-winkels blijven voorlopig open
Goed nieuws voor Blokker-klanten: de fysieke winkels blijven voorlopig open. Je kunt dus nog steeds producten zoals servies, schoonmaakartikelen en elektronica aanschaffen. Wel zijn er enkele beperkingen. Zo kun je geen punten meer sparen of inwisselen, en worden klantenkaarten niet meer gescand. Cadeaubonnen worden nog wel aangenomen, maar let op: dit kan alleen tot en met 24 november 2024. Bovendien accepteren franchisewinkels de cadeaubonnen niet meer.
Als je niet tevreden bent met een aankoop, kun je deze nog omruilen voor een ander product in de winkel. Terugbetaling is echter niet meer mogelijk, en geld retour krijgen is niet toegestaan.
Hoe zit het met online bestellingen en garanties?
Online bestellen via de website van Blokker is niet meer mogelijk. Heb je onlangs iets online besteld? Dan is de kans groot dat je het product niet meer zult ontvangen. Vanaf 14 november kun je echter het betalingsbewijs indienen bij de curatoren als vordering, via de website https://www.ClaimsAgent.nl.
Bestellingen via externe verkooppartners van Blokker hebben mogelijk nog een kans om bezorgd te worden. Ook hiervoor geldt: indien je jouw bestelling niet ontvangt, kun je vanaf 14 november je betalingsbewijs als vordering indienen.
De meeste garanties komen helaas te vervallen. Uitzonderingen zijn garanties die door de fabrikant zelf worden gegeven. Garanties op Blokkers eigen merkproducten zijn niet meer geldig, evenals alle overige door Blokker verstrekte garanties.
Als je een product ter reparatie hebt aangeboden, ontvang je het, indien mogelijk, terug van de reparateur. Is reparatie niet mogelijk, dan kun je de aankoop- en reparatiebon indienen bij de curatoren vanaf 14 november.
Kun je jouw Douwe Egberts-punten nog inwisselen?
Douwe Egberts-punten blijven voorlopig geldig en kunnen nog bij Blokker-winkels worden ingeleverd. Dit geldt niet voor de webshop. Op de website van Douwe Egberts staat dat ze momenteel onderzoeken hoe het spaarprogramma verdergaat nu Blokker failliet is. Ze geven aan dat het nog even kan duren voor er een oplossing is, maar verzekeren klanten dat de waarde van de punten behouden blijft.
Blokker-klanten worden dus niet volledig aan hun lot overgelaten, maar moeten wel rekening houden met enkele beperkingen.
Bron: Radar