Tranen van wanhoop
In de studie werd niet zozeer naar het modieuze aspect gekeken, maar naar iets anders. De proefpersonen werden geobserveerd om te zien hoelang ze erover deden om een passende spijkerbroek te vinden – en welke gevoelens dit bij hen opriep.
Daaruit bleek dat vrouwen boven de 53 voornamelijk gefrustreerd raken tijdens het kopen van spijkerbroeken. Maar liefst 5 dagen hadden oudere vrouwen nodig om een broek te vinden die aan hun verwachtingen voldeed. Ongeveer 6 procent van de deelnemers aan de studie barstte zelfs in tranen uit van wanhoop.
Kort gezegd: hoe moeilijk het ook is om de perfecte spijkerbroek te vinden, vanaf een bepaalde leeftijd wordt de zoektocht een ware marteling. Daarom adviseren de onderzoekers vrouwen boven de 53 om geen spijkerbroeken meer te kopen, maar over te stappen op andere broekmodellen.
Bedrijven hebben de tekenen des tijds niet opgemerkt
Het probleem is namelijk dat veel modebedrijven de tekenen des tijds niet hebben opgemerkt. De pasvormen van spijkerbroeken zijn nog steeds vooral gericht op jonge vrouwenlichamen.
Hoewel de meeste vrouwen ook op jongere leeftijd geen perfecte maten hebben, verandert het lichaam met name na de menopauze: de taille wordt breder, de billen platter en de buik ronder.
Fabrikanten zouden er goed aan doen om zich, gezien de brede populariteit van spijkerbroeken, ook te richten op volwassen lichaamsvormen. Op die manier zouden talloze vrouwen veel frustratie en wanhoop bespaard blijven.