Luchtdruk
Een stewardess met jarenlange ervaring heeft onlangs een blog geschreven waarin ze het volgende verduidelijkt: “De luchtdruk in een vliegtuig is niet zoals op aarde, maar meer zoals op 2 tot 2,5 kilometer hoogte,” ze gaat verder. “Daardoor voelen sommige passagiers zich wat lichter in het hoofd, of is alcohol twee keer zo sterk als op de grond. Uiteraard mag je bestellen wat je wil, zolang we het natuurlijk aan boord hebben, maar ik en mijn collega’s zijn absoluut geen fan om dit drankje uit te schenken op 10 km hoogte!”
Cola light
Wil je goed ontvangen worden door de vriendelijke en hardwerkende bemanning? Bestel dan absoluut geen cola light! Deze light-frisdrank is volgens veel stewards en stewardessen echt het spul van de duivel. De stewardess vervolgt in haar blog: “het drankje schuimt zo erg dat ze drie andere passagiers had kunnen bedienen in de tijd die het kostte om het in te schenken.”
“Kunt u alstublieft plaats nemen?”
Vooral tijdens de vlucht, want op zo’n hoogte is er een stuk minder luchtdruk in de machine en kan de CO2 in de drank dus sneller ontsnappen. “Dit betekent dat frisdranken uit een blikje veel meer schuimen. Het slechtste drankje hier is Coca-Cola Light: ik moet letterlijk gaan zitten en wachten tot het koolzuur is verdwenen voordat ik kan inschenken. Als elke derde passagier om een blikje of glaasje cola light vraagt, begin ik vaak eerst in te schenken en bedien dan ondertussen al drie nieuwe passagiers.”
De meeste stewards en stewardessen hebben dus al een handige work-around gevonden, voor als je cola light besteld. Toch vinden ze het uiterst irritant, want het liefst helpen ze je gelijk verder aangezien ze druk zijn en er dus een kans bestaat dat ze je dus vergeten. Wil je dit voorkomen? Bestel dan voortaan geen cola light meer, maar normale cola en cola zero. Het cabinepersoneel is helemaal blij met je als je helemaal geen koolzuurhoudend drankje besteld, zoals thee, water of appel- of sinaasappelsap.