Theaterproducent Joop van den Ende heeft zich uitgesproken over de toenemende macht van grote Amerikaanse techbedrijven. In een paginagrote advertentie in meerdere Nederlandse kranten roept hij de politiek op om de Nederlandse media te beschermen tegen de invloed van tech-miljardairs zoals Mark Zuckerberg, Jeff Bezos en Elon Musk. Hij wijst daarbij ook op de politieke invloed van voormalig Amerikaans president Donald Trump en hoe technologiebedrijven verkiezingen kunnen manipuleren.
Kritiek op techbedrijven en bescherming van de NPO
De advertentie verscheen onder andere in NRC, De Telegraaf en het AD. Van den Ende benadrukt in zijn oproep dat de publieke omroep niet verder bezuinigd moet worden. In plaats daarvan pleit hij ervoor om juist te investeren in de NPO en andere Nederlandse media. Hij noemt de situatie zelfs “alarmfase één” en waarschuwt voor de macht van techbedrijven als Meta, Amazon en X (voorheen Twitter). Volgens hem gebruiken deze bedrijven hun platforms om verkiezingen te beïnvloeden, gegevens van gebruikers te misbruiken en desinformatie te verspreiden.
De theaterproducent stelt dat deze bedrijven een bedreiging vormen voor de democratie en dat hun samenwerking met politieke figuren zoals Trump de verspreiding van complottheorieën en misleidende informatie alleen maar versterkt.
Joop van den Ende’s achtergrond en bezorgdheid
Van den Ende, die zijn fortuin vooral verdiende in de entertainmentwereld, beschikt zelf over een geschat vermogen van 1,7 miljard euro. Hoewel hij de afgelopen jaren vooral actief is als theater- en musicalproducent, blijft hij betrokken bij maatschappelijke ontwikkelingen. Met zijn oproep in de kranten wil hij de politiek en het publiek bewust maken van de gevaren die techbedrijven kunnen vormen voor de vrije pers en eerlijke informatievoorziening.
Zijn waarschuwing heeft al voor de nodige reacties gezorgd. Sommigen steunen zijn oproep en vinden dat de overheid moet ingrijpen, terwijl anderen zich afvragen of de invloed van techbedrijven niet onvermijdelijk is in een steeds digitaler wordende wereld. Eén ding is duidelijk: Joop van den Ende laat zich niet zomaar stilhouden als het gaat om de toekomst van de Nederlandse media.
Bron: Shownieuws