Wanneer je een tweedehands auto koopt, verwacht je dat alles klopt: de kilometerstand, de staat van de auto en het onderhoud. Helaas komt het regelmatig voor dat de teller van een auto is teruggedraaid. Dit gebeurt vooral bij populaire merken en bij importauto’s. Maar met wat aandacht kun jij dit zelf herkennen. Hieronder lees je bij welke merken dit vaker voorkomt, hoe je een teruggedraaide teller herkent en wat je kunt doen als jouw auto zo’n geval blijkt te zijn.

Bij welke merken komt het vaker voor?
Fraude met de kilometerteller komt vooral voor bij merken die veel worden verhandeld en populair zijn op de tweedehandsmarkt. Denk aan merken zoals Volkswagen, Audi, BMW en Mercedes-Benz. Deze merken zijn waardevol en daardoor loont het financieel om de teller terug te draaien. Ook bij merken zoals Opel, Peugeot en Renault komt het vaker voor, vaak omdat die auto’s als leaseauto of zakelijke auto veel kilometers maken en daarna weer worden verkocht.
Bij importauto’s uit het buitenland is de kans extra groot dat de tellerstand niet klopt. Volgens gegevens van het artikel van VAT – Vereniging Aanpak Tellerfraude zegt men dat ongeveer 20 procent van de auto’s uit Duitsland een teruggedraaide teller heeft. Dit betekent niet dat het altijd zo is, maar dat je bij een geïmporteerde auto extra alert moet zijn.
Hoe herken je dat de teller is teruggedraaid?
Er zijn meerdere signalen waaraan je kunt zien of de kilometerstand niet betrouwbaar is.
Slijtage
Een eerste belangrijke aanwijzing is de slijtage in en rondom de auto. Heeft de auto volgens de teller maar 30.000 km gereden, maar zie je een bestuurdersstoel die ver uitgedragen is, pedalen waarbij het rubber bijna verdwenen is, of een stuur dat glad is geworden? Dat past niet bij zo’n lage stand. Het artikel van TopGear benadrukt dat fraudeurs vaak wel de tellerstand veranderen, maar de fysieke slijtage vergeten of niet aanpassen.
Ontbreken van boekjes of onderhoudshistorie
Ook het ontbreken van boekjes of onderhoudshistorie is een rode vlag. Een betrouwbare verkoper laat het liefst de onderhoudsboekjes, facturen of stempels zien. Maar pas op: zelfs als boekjes er zijn, wil dat niet meteen zeggen dat ze kloppen. Het artikel adviseert om de werkplaats die in het boekje staat op te zoeken via Google Streetview of internet, om te checken of het een bestaande garage is.
Let op de banden
Verder kun je letten op de banden. De datumcode op banden (bijvoorbeeld “1021” betekent de tiende week van 2021) kan iets zeggen over de werkelijke leeftijd en gebruik van de auto. Een auto met weinig kilometers hoort geen banden te hebben die nauwelijks gebruikt lijken, maar ook geen ultraversleten banden. Als je een jonge auto ziet met banden die duidelijk versleten zijn terwijl de tellerstand erg laag is, kan dat verdacht zijn.
Maak gebruik van digitale onderhoudsgegevens
Wat ook helpt: controleer of er digitale onderhoudsgegevens zijn. Veel merken werken met een Digitaal Service Register (DSR) waarin onderhoud en kilometerstanden zijn vastgelegd. Het artikel noemt dat als je het chassis- of kentekennummer invult bij de dealer, je kunt nagaan of de onderhoudsrapporten in het DSR staan. Is er vrijwel geen info te vinden, dan moet je extra alert worden.
Tenslotte: vertrouw ook op je gevoel. Het artikel noemt dat iets “te mooi om waar te zijn” volgens de ultieme tip blijft. Is de prijs erg laag of is de auto in uitzonderlijk goede staat voor de kilometerstand? Wees dan sceptisch.

Wat kun je doen als je ontdekt dat de teller is teruggedraaid?
Stel dat je erachter komt dat jouw auto niet de echte kilometerstand heeft. Dan kun je actie ondernemen. De eerste stap is om contact op te nemen met de verkoper. Je hebt het recht om de koop te ontbinden of een schadevergoeding te eisen als blijkt dat de tellerstand is gefraudeerd. Houd goed alle bewijzen bij: onderhoudsboekjes, facturen, rapporten met kilometerstanden, e-mails of berichten met de verkoper. Hoe meer duidelijk bewijs je hebt, hoe sterker je staat.
Je kunt de situatie ook melden bij een instantie die zich bezighoudt met tellerfraude. Door melding te maken, wordt geregistreerd dat de auto mogelijk een teruggedraaide teller heeft. Daarna kun je de auto laten taxeren om vast te stellen wat de werkelijke waarde is bij het juiste aantal kilometers. Zo kun je berekenen hoeveel minder de auto waard is door de gesjoemelde tellerstand.
Als de verkoper niet meewerkt, kun je juridisch advies inwinnen. Vaak is het mogelijk om via een advocaat of consumentenorganisatie de koop ontbonden te krijgen of compensatie te eisen. Wacht niet te lang met handelen: hoe sneller je optreedt, hoe beter je positie.
Wees alert voordat je koopt
Voordat je een tweedehands auto koopt, is het slim om al deze controlepunten te doorlopen. Vraag naar de onderhoudshistorie, bekijk de staat van het interieur en de pedalen, check de banden en zoek digitale onderhoudsgegevens. Bij een importauto ben je extra voorzichtig. Als je deze stappen volgt, vermindert de kans dat je later voor vervelende verrassingen komt te staan.
