Supermarkten waarschuwden eerder al voor aanhoudende prijsstijgingen, en nu is er slecht nieuws voor chocoladeliefhebbers. Topmannen van chocoladebedrijven Tony’s Chocolonely en Lindt bevestigen dat de prijs van cacao blijft stijgen, wat resulteert in duurdere chocoladerepen in de supermarkt. De prijsstijging is het gevolg van slechte oogsten in West-Afrika, waar een groot deel van de cacao wereldwijd wordt geproduceerd.
Douglas Lamont, CEO van Tony’s Chocolonely, waarschuwt dat de cacaoprijs in 2024 al een recordhoogte bereikte en dat deze trend zich in 2025 zal voortzetten. De stijgende prijzen worden veroorzaakt door tegenvallende oogsten in Ghana en Ivoorkust, landen die samen goed zijn voor een groot deel van de wereldwijde cacaoproductie. Door extreme weersomstandigheden en mislukte oogsten is de aanvoer van cacao afgenomen, wat de prijzen verder opdrijft.
Niet alleen Tony’s Chocolonely verhoogt de prijzen, maar ook Lindt ziet zich genoodzaakt om de kosten voor hun luxe chocoladeproducten te verhogen. Beide bedrijven geven aan dat de kostenstijgingen onvermijdelijk zijn en dat consumenten hier direct de gevolgen van zullen merken in de supermarkt.
Albert Heijn en PLUS reageren op prijsstijgingen
Albert Heijn heeft ervoor gekozen om alle cacao in te kopen via Tony’s Open Chain, een initiatief waarbij bedrijven samenwerken om eerlijke cacao in te kopen en cacaoboeren een betere beloning te bieden. Hoewel dit een duurzame stap is, betekent het ook dat chocoladeproducten duurder worden voor de consument.
Eerder waarschuwden de topmannen van supermarktketens Jumbo en PLUS al dat de prijzen in supermarkten blijven stijgen. De CEO van PLUS liet weten dat fabrikanten soms 20 procent hogere inkoopprijzen vragen, onder andere door de duurdere grondstoffen voor melk. Welke A-merken de prijzen verhogen en op welke producten dit precies betrekking heeft, is niet duidelijk. „Ik denk dat het door het hele assortiment gebeurt, maar het zal bij de ene categorie extremer zijn dan de andere.”
Wat betekent dit voor consumenten?
De aanhoudende prijsstijgingen maken boodschappen doen steeds duurder, vooral voor producten zoals chocolade die sterk afhankelijk zijn van de wereldwijde grondstoffenmarkt. Door de onzekerheid in de cacaoproductie en de stijgende vraag is de verwachting dat deze trend zich ook na 2025 zal voortzetten. Chocoladeliefhebbers zullen dus dieper in de buidel moeten tasten voor hun favoriete lekkernijen.