Waarom een snellere BMW X1?
De BMW X1 dient als basisvoertuig voor de politie. Deze auto’s zijn niet bedoeld voor snelle achtervolgingen, maar moeten wel veilig kunnen inhalen, bijvoorbeeld op 80-wegen. Tijdens tests bleek de sDrive18i, met 136 pk en een 0-100-tijd van 9,2 seconden, onvoldoende krachtig. Vooral de acceleratie van 80 naar 100 km/u viel tegen.
Daarom is besloten om te kiezen voor de snellere sDrive20i. Deze versie, ook een 1,5-liter driecilinder met turbo, heeft 170 pk en bereikt 100 km/u in 8,3 seconden. Dat is net zo snel als de Mercedes B-klasse die de BMW X1 vervangt. Net als de vorige modellen blijft de BMW een benzineauto met een automatische versnellingsbak en voorwielaandrijving. De Ford Kuga is iets trager, met een 0-100-tijd van 9,1 seconden, maar blijft ook deel van de vloot.
Wanneer komen de nieuwe voertuigen op de weg?
De nieuwe voertuigen worden niet in één keer afgeleverd. De politie legt uit: “Vanaf 1 januari 2025 worden de Ford Kuga en BMW X1 geleverd zodra een voertuig vervangen moet worden of wanneer het wagenpark uitgebreid wordt.” Daarnaast worden er nog enkele Mercedes B-klasses geleverd vanuit het vorige contract. Dit betekent dat we de komende jaren verschillende merken politieauto’s op de weg zullen zien.
Schakelflippers blijven gewoon werken
Een opvallend detail: bij de introductie van de Mercedes B-klasse werden de schakelflippers achter het stuur vastgelijmd. Dit werd gedaan om de motor te beschermen en de levensduur van de voertuigen te verlengen. Inmiddels is besloten om de flippers weer volledig functioneel te laten.
Een woordvoerder van de politie vertelt: “We dachten toen dat het beter was voor de duurzaamheid van het voertuig. Maar later bleek dat de auto’s dit zelf goed kunnen regelen.” Bij de BMW X1 zullen de schakelflippers, indien aanwezig, ook gewoon bruikbaar blijven.
Met deze snellere modellen en verbeterde uitrusting hoopt de politie efficiënter en veiliger te kunnen werken. Op naar een nieuw tijdperk van politiewagens op de Nederlandse wegen.