In Nederland zijn de prijzen van veel producten in de supermarkt flink gestegen ten opzichte van vorig jaar. Dit geldt vooral voor producten zoals zuivel, vlees, bier, koffie en granen. Sommige van deze producten zijn zelfs tot 25 procent duurder geworden. De supermarkten verwachten dat de prijzen van A-merken ook dit jaar weer zullen stijgen.
Stijgende prijzen van A-merken
De topmannen van PLUS en Jumbo gaven aan dat de prijzen van A-merken in hun supermarkten zullen blijven stijgen. Veel fabrikanten vragen nu om hogere inkoopprijzen. Dit betekent dat producten zoals koffie van bekende merken duurder worden dan producten van huismerken.
Aart van Haren, de topman van PLUS, gaf aan dat dit afgelopen jaar al duidelijk was. Door de hoge inflatie na de coronaperiode gingen de prijzen van A-merken veel sneller omhoog dan die van huismerken. Hij gaf het voorbeeld dat als een huismerk door hogere kosten van energie of lonen 5 procent duurder wordt, fabrikanten van A-merken vaak zelfs 9 procent meer vragen.
Volgens Van Haren willen sommige fabrikanten de prijzen wel met 20 procent verhogen. Dit komt door duurdere grondstoffen, bijvoorbeeld voor melk. Hij zei niet precies welke A-merken of producten het betreft, maar verwacht dat het bij veel producten het geval zal zijn. Sommige productcategorieën zullen echter veel sterker stijgen dan andere.
Leveringsproblemen bij grote merken
Jumbo-topman Ton van Veen vertelde ook dat zijn keten problemen had met de levering van producten van Red Bull en JDE Peet’s, het moederbedrijf van Douwe Egberts. Deze problemen zouden inmiddels opgelost zijn.
Van Veen benadrukte dat A-merken vaak duurder zijn dan huismerken, waardoor de prijsstijgingen voor consumenten veel harder zijn. Joris Beckers, medeoprichter van de supermarkt Picnic, zei dat fabrikanten van A-merken de “versneller van inflatie” zijn. Dit betekent dat de prijsstijgingen door deze merken de inflatie verder aanjagen.
Wat betekent dit voor de consument?
De hogere prijzen van A-merken en de aanhoudende inflatie zullen dit jaar invloed hebben op de portemonnee van consumenten. Het lijkt erop dat boodschappen in de supermarkt duurder blijven, vooral als het gaat om merkproducten. De verwachting is dat de prijzen van huismerken minder snel zullen stijgen, maar ook hier zullen de stijgingen zichtbaar blijven.
Bron:Â Metronieuws