Anne (34), een jonge moeder uit Zwolle, keek altijd uit naar de gezelligheid van kerstmarkten. Maar de laatste jaren is haar enthousiasme compleet verdwenen. “Het lijkt wel alsof kerstmarkten tegenwoordig alleen maar draaien om geld verdienen. Alles is schandalig duur. Waar het ooit ging om sfeer en traditie, draait het nu om mensen zoveel mogelijk uit te knijpen,” zegt ze met een gefrustreerde blik.
Absurd hoge prijzen
Toen Anne vorige week een kerstmarkt bezocht, werd ze geconfronteerd met prijzen die haar sprakeloos maakten. “Een beker glühwein kostte acht euro. Acht euro! En dan moest je ook nog een statiegeldbeker kopen voor drie euro. Dat krijg je misschien terug, maar het voelt gewoon alsof je genaaid wordt.” Ook het eten vond ze absurd. “Een simpele bratwurst kostte twaalf euro, en dan krijg je er niet eens een beetje salade bij. Ik bedoel, waar zijn we mee bezig?”
Volgens Anne zijn kerstmarkten tegenwoordig meer gericht op toeristen en mensen met een dikke portemonnee. “Je kunt het je als gemiddeld gezin eigenlijk niet meer veroorloven. Als je met twee kinderen gaat, betaal je al vijftig euro voor een paar drankjes en wat snacks. En dan heb je het nog niet eens over eventuele cadeautjes of de entreeprijs.” Veel kerstmarkten rekenen tegenwoordig entree, en dat is voor Anne onbegrijpelijk. “Het is alsof je moet betalen om geld uit te geven. Hoe slaat dat ergens op?”
De charme van vroeger is weg
Anne herinnert zich nog de kerstmarkten uit haar jeugd. “Toen ik klein was, ging het om de kleine dingen. Een warme chocolademelk, een kraampje met handgemaakte sieraden, en gezellige muziek. Alles was betaalbaar, en het voelde speciaal. Nu lijkt het alsof je naar een luxe winkelcentrum gaat waar je overal te veel betaalt.” Ze merkt dat de nadruk tegenwoordig ligt op luxe en exclusiviteit, in plaats van toegankelijkheid en traditie.
Commercie overheerst
Naast de hoge prijzen, ergert Anne zich aan de commerciële uitstraling van de kraampjes. “Het is overal hetzelfde. Geen authentieke producten meer, maar gewoon spullen die je ook in een goedkope winkel kunt vinden, alleen dan met een kerststrikje erop geplakt.” Ze voelt zich vaak teleurgesteld als ze de kraampjes langsloopt. “Het lijkt meer op een soort duur warenhuis dan op een gezellige markt.”
Anne is niet de enige die zich ergert aan de prijzen op kerstmarkten. In gesprekken met vrienden en familie hoort ze steeds vaker dezelfde verhalen. “Iedereen klaagt over hoe duur het allemaal is geworden, maar toch blijven mensen gaan. Misschien omdat ze denken dat dit gewoon bij Kerst hoort, maar voor mij hoeft het niet meer.”
Nieuwe tradities zonder frustratie
Ze heeft besloten om dit jaar geen kerstmarkten meer te bezoeken. “Ik wil mezelf die frustratie besparen. Ik ga wel thuis wat glühwein maken en gezellig met mijn gezin spelletjes spelen. Dat is veel goedkoper en net zo gezellig.” Voor Anne is dit een bewuste keuze, die haar dichter bij de oorspronkelijke betekenis van de feestdagen brengt.
Een pleidooi voor eenvoud
Ze vindt het jammer dat kerstmarkten hun oorspronkelijke charme hebben verloren. “Het idee van een kerstmarkt is prachtig. Gezellig samenzijn, genieten van lekkere hapjes en drankjes, en misschien een leuk cadeau scoren. Maar als je alleen maar bezig bent met hoe duur alles is, is de lol er snel vanaf.” Anne pleit voor een terugkeer naar eenvoud. “Waarom niet gewoon betaalbare markten organiseren waar iedereen van kan genieten? Laat het weer gaan om de sfeer, niet om hoeveel je kunt uitgeven.”
Niet tegen kerstmarkten, maar tegen uitbuiting
Anne benadrukt dat ze niet tegen kerstmarkten op zich is. “Ik snap dat ondernemers ook hun brood moeten verdienen, zeker na de moeilijke coronajaren. Maar er is een verschil tussen een eerlijke prijs en mensen financieel uitknijpen. Het moet toegankelijk blijven voor iedereen.” Ze hoopt dat organisatoren van kerstmarkten hier in de toekomst beter over nadenken.
Optimistisch over de feestdagen
Hoewel Anne voorlopig afscheid neemt van de kerstmarkten, blijft ze optimistisch over de feestdagen. “Voor mij draait Kerst om gezelligheid en samenzijn, niet om dure hapjes en drankjes. Misschien is dit wel een mooie kans om zelf wat tradities te creëren die niets te maken hebben met commercie.” Ze glimlacht. “Wie weet, misschien organiseer ik volgend jaar wel mijn eigen kleine kerstmarkt in de tuin. Gewoon met vrienden, zelfgemaakte glühwein en leuke muziek. Dat lijkt me pas echt gezellig.”
Wat vind jij?
Zijn kerstmarkten te duur geworden, of horen deze prijzen er gewoon bij? Deel je mening op onze Facebook-pagina en praat mee over dit onderwerp!