Wanneer vrouwen op zoek gaan naar de ideale partner, is dit geen eenvoudige keuze. Verschillende factoren spelen een rol in dit proces. Natuurlijk kijkt men naar hoe iemand eruitziet en wat zijn persoonlijkheid is. Eigenschappen zoals humor, charme, zorgzaamheid en betrouwbaarheid zijn hierbij belangrijk.
Meer dan alleen uiterlijk en karakter
Naast uiterlijk en karakter zijn er nog andere, minder voor de hand liggende aspecten die meewegen bij de keuze van een partner.
Deze factoren zijn niet direct gerelateerd aan hoe iemand eruitziet of hoe hij zich gedraagt, maar ze zijn wel essentieel voor vrouwen die beslissen met wie ze hun leven willen delen, of het nu gaat om een levenslange relatie of een kortstondige.
Een specifiek detail dat belangrijk blijkt, is de auto van de man. Hoewel het oppervlakkig lijkt, speelt de grootte en luxe van een auto een aanzienlijke rol. Dit fenomeen, bekend als ‘partnerwaarde’, wordt in het Engels ‘mate value’ genoemd.
De auto kan een indicator zijn van sociaal-economische status, wat invloed heeft op de aantrekkelijkheid van een man als partner.
Onderzoek naar de invloed van luxe auto’s
Het cliché dat mannen met een grote, dure auto aantrekkelijker zijn voor vrouwen is lang ongetest gebleven.
Gedragswetenschappers van de Federal University of Rio Grande do Norte in Brazilië besloten dit fenomeen grondig te onderzoeken. Ze gebruikten enquêtes om te achterhalen of er waarheid schuilt in deze aanname.
Wat zeggen de enquêtes?
De eerste enquête richtte zich op de mening van mensen over luxe auto’s en de mannen die deze bezitten. Respondenten beoordeelden aspecten zoals partnerwaarde en mannelijke dominantie. Uit 171 ontvangen reacties bleek dat er diverse meningen waren, waarbij 93 van de respondenten vrouwen waren.
De tweede enquête bevraagde mensen die zelf in een luxe auto rijden over hoe zij zichzelf zien in de maatschappij en of ze denken dat ze betere partners zijn dan mensen met minder dure auto’s. In totaal vulden 409 mensen deze vragenlijst in, waarvan 206 vrouwen.
Uit de analyse van de enquêteresultaten bleek dat de meeste mensen, zowel mannen als vrouwen, vinden dat mannen die in luxe auto’s rijden hoger scoren op partnerwaarde en sociaal dominanter zijn. Deze mannen worden ook gezien als competenter in zowel hun werk als privéleven en soms zelfs als intelligenter.
Vrouwen in het bijzonder zien meer persoonlijke of intieme voordelen in een relatie met mannen die een duurdere auto bezitten. De bezitters van dergelijke auto’s geloven zelf ook dat ze een hogere sociale status hebben, wat bijdraagt aan hun zelfvertrouwen.
Impact van luxe auto’s op sociale status
Volgens de onderzoekers kunnen luxe auto’s dienen om iemands positie binnen de sociale hiërarchie te benadrukken. Dit heeft een directe invloed op hoe anderen hen zien, inclusief hun houding, overtuigingen en hun waarde als partner. Deze bevindingen zijn gepubliceerd in het tijdschrift ‘Personality and Individual Differences’.
Bron: Wetenschap in beeld