Dat banken jouw uitgaven controleren, is niets nieuws. Maar een brief waarin je moet verklaren wat je koopt? Dat klinkt absurd. Toch overkwam het Ruud.
Uitleg gevraagd
Tijdens een uitzending van Radar deelt Ruud zijn verhaal. Hij toont een brief van de ING-bank. In die brief staat dat hij in elf maanden tijd €4337 heeft uitgegeven bij Albert Heijn.
De bank vraagt: “Welke tegenprestaties liggen aan deze transacties ten grondslag?” Daarnaast wil de bank weten waarom hij €2530 heeft overgemaakt naar HVC Energie BV. Ook moet Ruud facturen overleggen. Lukt dat niet? Dan moet hij zelfs zijn laatste belastingaangifte opsturen. Ruud vindt dit absurd. “Wat doet de bank straks met mijn gegevens?” vraagt hij zich af.
Verplicht door de overheid
Ruud heeft gevraagd waarom hij deze brief heeft gekregen. Het antwoord van de bank is dat het een verplichting van de overheid is. Volgens Radar scannen Nederlandse banken al vijftien jaar alle transacties. Ze kijken niet alleen naar verdachte transacties, maar ook naar wat zij ‘ongebruikte’ transacties noemen.
Simon Lelieveld, financieel adviseur, legt uit waarom dit een probleem is. Hij zegt: “In Nederland melden we ongebruikelijke transacties in plaats van verdachte transacties. Dit is een grote fout. Het schendt de privacy van mensen en leidt tot onterechte verdenkingen.”
Iedereen wordt gecontroleerd
Mag een bank dit eigenlijk vragen? Sinds 2008 zijn banken verplicht om mee te werken aan de strijd tegen witwassen en terrorismefinanciering. Daarom controleren zij alle transacties van hun klanten. Vindt de bank iets ongebruikelijk? Dan mogen ze daar vragen over stellen.
Maar daar stopt het niet. Zonder dat jij het weet, geeft de bank deze informatie ook door aan de Financial Intelligence Unit (FIU). Deze instantie, die onder het ministerie van Justitie valt, beslist of de politie moet worden ingeschakeld.
Kortom, iedereen wordt in de gaten gehouden. Dit roept veel vragen op over privacy en de invloed van banken.
Bron: Nieuwslive