Dat benzine steeds duurder wordt, is voor veel mensen geen verrassing meer. Toch roept het veel vragen op. Afgelopen week werd bekend dat het kabinet de accijnskorting voorlopig verlengt. Dat zorgde voor veel discussie. Logisch, want autorijden is voor velen geen luxe maar noodzaak. Mensen hebben hun auto nodig om naar hun werk te gaan, boodschappen te doen of simpelweg even te ontspannen.
Veel automobilisten vragen zich af hoe de prijs van een liter benzine eigenlijk is opgebouwd. We horen vaak dat er meer belasting bij komt, maar hoe werkt dat precies? Wat betaal je nu en wat kun je in de toekomst verwachten? In dit artikel leggen we dit stap voor stap uit.
Hoe wordt de literprijs opgebouwd?
De prijs van een liter benzine bestaat grofweg uit drie delen: de productiekosten inclusief marges, de accijns en de btw. Opvallend is dat je over de accijns óók btw betaalt. Dat voelt vreemd, maar zo werkt het belastingstelsel rondom brandstof.
Hieronder zie je hoe de prijs van een liter benzine er nu uitziet, met en zonder de tijdelijke accijnskorting.
Kostenpost | Met accijnskorting | Zonder accijnskorting |
---|---|---|
Productiekosten + marges | 1,18 euro | 1,15 euro |
Accijns | 0,62 euro | 0,79 euro |
BTW | 0,40 euro | 0,43 euro |
Totale literprijs | 2,20 euro | 2,37 euro |
Dankzij de korting betaal je dus nu zo’n 17 cent minder per liter. Dat klinkt positief, maar uiteindelijk gaat deze regeling verdwijnen. Oliebedrijven profiteren daarnaast soms van de korting, omdat hun marges iets kunnen stijgen.
Wat is ETS2 en waarom is het belangrijk?
Naast de accijns en btw komt er nog een nieuwe factor bij: ETS2. Dit is een Europees emissiehandelssysteem dat vanaf 2027 gaat gelden. Het systeem rekent extra kosten aan bedrijven die producten verkopen die COâ‚‚ uitstoten. Voor benzine is dat direct van toepassing.
De verwachting is dat deze COâ‚‚-heffing wordt doorberekend aan consumenten. Hierdoor stijgt de literprijs opnieuw. Hieronder zie je de verwachte effecten van ETS2.
Verwachte periode | Stijging benzine (E10) per liter |
---|---|
Start ETS2 (2027) | + 0,13 tot 0,17 euro |
Rond 2030 | Tot + 0,50 euro |
Eind jaren 20/30 | Mogelijk nog hoger afhankelijk van COâ‚‚-prijs |
Deze bedragen zijn schattingen. De uiteindelijke prijs hangt af van hoe de COâ‚‚-markt zich ontwikkelt.
Politiek schuift beslissing vooruit
De overheid heeft de verhoging voorlopig uitgesteld. Een belangrijke reden hiervoor is de politieke situatie. Met verkiezingen op komst wil geen partij nu zeggen dat de korting verdwijnt. Dat zou simpelweg te veel stemmen kosten.
Toch is het vrijwel zeker dat de korting uiteindelijk verdwijnt. Het huidige kabinet schuift de beslissing een jaar vooruit, maar een volgend kabinet zal de accijns weer moeten verhogen. Voor automobilisten betekent dat hogere prijzen op de langere termijn.
Wat betaal je in de toekomst?
De adviesprijzen van benzine zullen de komende jaren stapsgewijs stijgen. Daarbij spelen het verdwijnen van de korting en de invoering van ETS2 een grote rol. Hieronder zie je de verwachte literprijzen voor benzine E10 in Nederland.
Jaar | Adviesprijs E10 per liter |
---|---|
2025 – met accijnskorting | ± 2,20 euro |
2025 – zonder accijnskorting | ± 2,37 euro |
2027 – zonder accijnskorting (ETS2 start) | ± 2,50 tot 2,55 euro |
2030 – zonder accijnskorting (ETS2 volledig effect) | ± 2,70 tot 2,90 euro |
Dit zijn uiteraard schattingen. De uiteindelijke prijs kan hoger of lager uitvallen, afhankelijk van de olieprijzen en internationale ontwikkelingen.
Onzekere factoren en mogelijke alternatieven
Naast belastingen spelen er meer factoren mee. Geopolitieke spanningen, oorlogen of veranderingen in de olieproductie kunnen de prijzen snel laten stijgen. Deze externe invloeden zijn moeilijk te voorspellen en kunnen de literprijs verder opdrijven.
Daarbovenop komen nog de accijnzen, de btw en de nieuwe ETS2-heffing. Alles bij elkaar maakt dit autorijden duurder dan ooit. Geen wonder dat steeds meer mensen nadenken over alternatieven zoals een elektrische auto. Hoewel die ook kosten met zich meebrengt, kan het op lange termijn aantrekkelijker zijn.
Wat vaststaat, is dat de benzineprijs de komende jaren niet omlaag zal gaan. Automobilisten moeten rekening houden met hogere vaste kosten. Voor veel gezinnen en forenzen betekent dat een flinke aanslag op het maandbudget. Door bewust om te gaan met autorijden of tijdig naar andere opties te kijken, kun je de financiële impact beperken.
Bron: TopGear