De prijs van koffie blijft stijgen, en dat zorgt voor problemen in de supermarkten. Volgens het AD ontstaan er steeds vaker lege schappen doordat supermarkten en leveranciers het niet eens worden over de prijzen.
Door mislukte oogsten is de productie van koffiebonen al jaren lager dan normaal. Tegelijkertijd groeit wereldwijd de vraag naar koffie. Hierdoor stijgt de prijs van een pak koffie in de supermarkt. Klanten merken dit al langer, en de onderhandelingen tussen supermarkten en leveranciers worden steeds feller.
Supermarkten en leveranciers in conflict
Niet alleen in Nederland speelt dit probleem, maar ook in België en Duitsland. Supermarkten en koffieproducenten raken daar ook steeds vaker in een discussie over de prijzen. Dit leidt tot tekorten in de schappen en zorgt voor frustratie bij klanten.
De onderhandelingen tussen supermarkten en bekende koffiemerken verlopen moeizaam. Merken zoals Douwe Egberts, Senseo, Kanis & Gunnink, L’OR, Illy, Jacqmotte, Van Nelle en Pickwick-thee zijn daardoor soms minder goed verkrijgbaar. Hoe lang dit probleem zal duren, is nog onduidelijk.
Hoe reageren supermarkten?
Albert Heijn laat aan het AD weten dat ze hun best doen om de prijzen laag te houden. “Op dit moment zijn we nog in gesprek met Jacobs Douwe Egberts over de prijzen. We zijn het nog niet eens, waardoor sommige producten tijdelijk minder goed beschikbaar zijn.”
Jumbo reageert op de situatie door te zeggen dat dit soort onderhandelingen vaker plaatsvinden. “Het gebeurt weleens dat een favoriet product tijdelijk niet beschikbaar is door prijsafspraken.”
Voorlopig lijkt er nog geen oplossing in zicht. Klanten zullen dus rekening moeten houden met hogere prijzen en minder keus in de schappen.
Bron: Hart van Nederland