Infovandaag
  • Actueel
  • Huis & Tuin
  • Gezondheid
  • Verhalen
  • Boulevard
  • Video’s
  • Meer
    • Over ons
    • Privacy Beleid / AV
    • Cookieverklaring
    • Contact
No Result
View All Result
Infovandaag
No Result
View All Result
Home Actueel

Steeds meer mensen klagen over E10 benzine: motorproblemen nemen toe

Stephanie van Dijk by Stephanie van Dijk
16 juni 2025

De invoering van E10 benzine werd gepresenteerd als een milieuvriendelijke stap. Maar nu, een paar jaar later, komen er steeds meer klachten van automobilisten binnen. Mensen melden rare problemen met hun motor. Het meest opvallende probleem is een vettige, lichtgekleurde smurrie die zichtbaar wordt als je de oliedop opent. Deze dikke laag lijkt op mayonaise en hoort daar natuurlijk niet thuis. Automonteurs noemen het ‘sludge’ en zien het steeds vaker, vooral bij auto’s die korte ritjes maken.

Wat opvalt is dat deze klachten vooral komen van mensen die hun auto minder gebruiken dan vroeger. Denk aan thuiswerkers of mensen die vooral korte ritten maken binnen de stad. Die combinatie – weinig rijden, korte stukjes en E10 in de tank – zorgt voor een ideale situatie waarin sludge ontstaat. Maar wat is die vieze troep precies? Waarom is het schadelijk? En hoe voorkom je dat jouw motor ermee volloopt?

Wat sludge is en hoe het ontstaat

Sludge is een mengsel van olie en water dat te dik is om goed te smeren. Normaal gesproken verdwijnt vocht uit de motor tijdens het rijden. Door de hitte in de motor verdampt het vocht dat ontstaat bij verbranding of via condensatie. Maar als je auto steeds maar korte ritjes maakt, wordt de motor niet warm genoeg. Daardoor blijft het vocht in de motorolie zitten en mengt het zich tot een romige massa. Je ziet het als je de oliedop losdraait. In plaats van gladde, donkere olie zie je een klonterige, beige substantie. Dat is geen goed teken en kan schade veroorzaken.

Vooral in koudere maanden komt het vaker voor, omdat er dan sowieso meer condens in de motor ontstaat. Maar het probleem is er in alle seizoenen als de motor niet genoeg tijd krijgt om op temperatuur te komen. Sludge ziet er onschuldig uit, maar kan serieuze gevolgen hebben voor de werking van je motor.

Waarom E10 benzine het probleem erger maakt

E10 benzine bevat meer ethanol dan de oudere E5 variant. Ethanol is een vorm van alcohol die goed mengt met water. En daar zit precies het probleem. Ethanol trekt namelijk extra vocht aan uit de lucht. Dat vocht komt terecht in je brandstofsysteem en kan zich ophopen in je motor. In combinatie met korte ritten ontstaat daardoor sneller sludge.

Doordat veel mensen sinds de coronapandemie vaker thuiswerken en de auto minder gebruiken, komt dit nu pas echt aan het licht. Auto’s worden nauwelijks meer warm gereden. En wie steeds maar kleine stukjes rijdt, maakt het risico op sludge groter. De motor draait vaak kort en op lage toeren. Zo blijft het vocht in de olie zitten, en die olie verliest daardoor zijn smeerfunctie. Met alle gevolgen van dien.

Wat sludge doet met je motor

De gevolgen van sludge kunnen ernstig zijn. Allereerst raakt de olie zijn kwaliteit kwijt. De smeerwerking wordt minder, waardoor onderdelen meer tegen elkaar aan wrijven. Dit veroorzaakt extra slijtage. Onderdelen zoals kleppen, zuigers en lagers kunnen hierdoor sneller beschadigd raken. In sommige gevallen raakt de motor zelfs oververhit omdat de olie zijn werk niet meer goed doet.

Daarnaast verstopt sludge kleine oliekanalen in de motor. Daardoor kan de olie niet meer goed doorstromen, wat nog meer schade oplevert. Er kunnen ook lekkages ontstaan door te hoge druk in het carter. Als dit lang doorgaat, kan de motor helemaal kapot gaan. En een motorreparatie is duur. Het is zonde als je auto verder nog prima werkt.

Wat je kunt doen om schade te voorkomen

Gelukkig kun je zelf iets doen om de kans op sludge kleiner te maken. Het begint met je rijgedrag. Probeer regelmatig een langere rit te maken. Een blokje om van vijf minuten helpt niet. Rijd liever een keer per week minstens twintig minuten, zodat je motor goed warm wordt. Daarmee verdwijnt het vocht in de olie en voorkom je de vorming van sludge.

Ook kun je af en toe tanken met Euro 98, oftewel E5 benzine. Die bevat minder ethanol en daardoor minder risico op vocht. De brandstof is duurder, maar soms de investering waard. Vooral als je auto gevoelig is voor sludge. Wissel E10 en E5 af als je auto dat toelaat.

Controleer ook regelmatig de motorolie. Draai eens per maand de oliedop los en kijk of je sludge ziet. Als je merkt dat er romige olie aan de dop zit, onderneem dan actie. Denk aan een oliewissel of een bezoek aan de garage. Als je weinig kilometers maakt, is het sowieso slim om je olie vaker te verversen.

Verder helpt het als je korte ritten vermijdt. Combineer boodschappen of rij een omweg om je auto langer te laten draaien. Parkeer je auto bij voorkeur op een droge plek, zoals een garage. Een vochtige omgeving helpt de vorming van sludge juist mee.

Niet alleen oude auto’s hebben hier last van

Vaak wordt gedacht dat alleen oudere auto’s gevoelig zijn voor sludge. Maar dat klopt niet. Ook nieuwere auto’s kunnen dit probleem krijgen, vooral als ze weinig worden gebruikt. Kleine stadsauto’s of hybride modellen die vaak op lage toeren rijden, zijn extra kwetsbaar. Zij worden zelden echt warm en draaien vaak kort. Daardoor verdwijnt het vocht niet, met alle gevolgen van dien.

Autogarages zien het probleem steeds vaker. Monteurs melden dat ze wekelijks auto’s binnenkrijgen met sludgeklachten. Niet omdat de eigenaar slecht onderhoud pleegt, maar omdat het rijgedrag is veranderd. Auto’s staan vaker stil of worden alleen voor kleine stukjes gebruikt. Tel daar E10 benzine bij op, en je hebt een combinatie die snel problemen veroorzaakt.

Waarom dit onderwerp nu veel besproken wordt

De reden dat er nu zoveel over sludge wordt gesproken, is simpel. Steeds meer mensen merken het op. De overstap naar E10 is nog vrij nieuw en valt nu pas samen met het veranderde gebruik van auto’s. Veel mensen zijn bewuster geworden en checken zelf hun olie. Daardoor komt deze romige smurrie steeds vaker onder de aandacht. En dat is maar goed ook, want voorkomen is beter dan genezen.

Bron: Trendyvandaag
Lees meer ➜ Lees meer ➜

MEEST GELEZEN

  • Let op! Consumentenbond waarschuwt: gebruik deze zonnebrandcrèmes niet meer!

    Let op! Consumentenbond waarschuwt: gebruik deze zonnebrandcrèmes niet meer!

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • 11 waarschuwingssignalen die je lichaam geeft voordat diabetes toeslaat!

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Dames in de menopause opgelet: je loopt mogelijk risico op deze aandoening!

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Opgelet: op dit lichaamsdeel komt huidkanker het meeste voor!

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
- ADVERTENTIE -

© 2024 Infovandaag.

No Result
View All Result
  • Actueel
  • Huis & Tuin
  • Gezondheid
  • Verhalen
  • Boulevard
  • Video’s
  • Meer
    • Over ons
    • Privacy Beleid / AV
    • Cookieverklaring
    • Contact

© 2024 Infovandaag.