Voor het zoveelste jaar op rij stijgen de prijzen van boodschappen. Dit jaar lijken de kosten zelfs sneller omhoog te gaan dan voorheen. Volgens ING-econoom Marten van Garderen moeten consumenten rekening houden met een flinke prijsstijging, vooral bij voedselproducten.
Veel huishoudens merken al langer dat boodschappen steeds duurder worden. Vorig jaar waarschuwden supermarkten als Plus en Jumbo al voor nieuwe prijsstijgingen. Nu blijkt dat deze verwachting uitkomt. De econoom baseert zijn voorspelling op de stijgende index van FAO, een internationale organisatie die de wereldmarktprijzen van basisvoedsel zoals rijst, graan, vlees en zuivel in kaart brengt.
Hoewel een hogere index niet direct betekent dat voedselprijzen meteen stijgen, is het wel een belangrijke indicator. De stijgende index geeft namelijk aan dat de kosten voor voedselproductie wereldwijd toenemen. Dit heeft uiteindelijk gevolgen voor de prijzen in de supermarkt.
Welke producten worden duurder?
Vooral zuivelproducten gaan meer kosten. Door hogere productiekosten en een vertraging in de keten, zullen deze prijsstijgingen pas later zichtbaar worden in de winkelschappen. Helaas is er ook slecht nieuws voor koffieliefhebbers en chocoladeliefhebbers. De prijzen van koffie en cacao blijven stijgen. Hoewel deze producten niet direct in de FAO-index zijn meegenomen, worden ze wereldwijd steeds schaarser.
Gisteren schreef Metro al over de oplopende koffieprijzen. De beschikbaarheid van koffie neemt af, waardoor de prijs steeds verder stijgt. Dit betekent dat consumenten ook voor een kop koffie meer moeten betalen.
Niet alleen voedselprijzen zorgen voor duurdere boodschappen. Ook stijgende energiekosten en hogere lonen spelen een grote rol. Supermarkten en leveranciers berekenen deze kosten uiteindelijk door aan de consument. Hierdoor worden niet alleen verse producten, maar ook verpakte en bewerkte voedingsmiddelen duurder.
Inflatie blijft een probleem
Voedselprijzen zijn niet de enige oorzaak van de stijgende kosten. Andere producten, zoals tabak, hebben ook invloed op de inflatie. Volgens de econoom zijn accijnsverhogingen op sigaretten en shag van vorig jaar een belangrijke factor in de prijsstijgingen. Dit was een van de grootste belastingverhogingen op rookwaren ooit.
De inflatie blijft volgens experts ‘hardnekkig’. In januari lag de gemiddelde prijsstijging op 3,3 procent. Over heel 2024 moesten consumenten gemiddeld 3,3 procent meer betalen voor hun dagelijkse boodschappen. Ter vergelijking: in 2023 lag de inflatie rond de 4 procent en in 2022 zelfs op 10 procent.
Normaal gesproken ligt de inflatie gemiddeld net iets boven de 2 procent. Dit laat zien dat de prijzen nog altijd sneller stijgen dan gewenst. Voor veel mensen betekent dit dat ze opnieuw meer geld kwijt zijn aan hun wekelijkse boodschappen.
Bron:Â Metronieuws