Welke prijs moet je betalen als de prijs op het kaartje anders is dan de prijs aan de kassa? Dit is een vraag die veel mensen bezighoudt. Stel je voor dat je een jas koopt bij een kledingwinkel: het prijskaartje zegt 69,99 euro, maar bij de kassa blijkt de jas 79,99 euro te kosten. Wat doe je dan?
Prijs moet duidelijk zijn
Bij de kassa vraag je aan een winkelmedewerker waar het prijsverschil vandaan komt. De medewerker legt uit dat de prijs van 69,99 euro alleen geldt in Spanje en Portugal, omdat het een Spaanse winkelketen is. Volgens de Autoriteit Consument en Markt (ACM) is dit geen goed argument.
Internationale winkelketens mogen in verschillende landen verschillende prijzen hanteren, maar dat moet wel duidelijk zijn. “Bijvoorbeeld met een prijskaartje waarop de prijzen voor verschillende landen staan, vaak met een vlaggetje voor het land,” zegt een woordvoerder van de ACM.
Prijskaartje is meestal leidend
Staat er slechts één bedrag op het prijskaartje? Dan is dit leidend. “Het is juridisch niet juist om te bepalen dat alleen de prijs in de kassa geldt. De consument heeft recht op de prijs die het prijskaartje aangeeft,” legt de woordvoerder van de ACM uit. “Tenzij het overduidelijk is dat er een fout is gemaakt. Bijvoorbeeld als er een komma verkeerd staat.”
Lijkt een televisie bijvoorbeeld 99 euro te kosten, terwijl deze televisie normaal gesproken 999 euro kost? Dan is het duidelijk dat de prijs niet klopt en geldt de prijs die de kassa aangeeft.
Verkoper moet prijskaartje aanhouden
“Als consument kun je nakoming verlangen,” vervolgt de woordvoerder. Dat betekent dat je het product moet krijgen voor de prijs op het prijskaartje. Hier plaatst de ACM wel een kanttekening bij: als je betaalt, ga je akkoord met de prijs die de kassa aangeeft. Dan kun je daar achteraf niet meer over klagen.
Wat als de verkoper niet meewerkt?
Wil de verkoper niet de prijs van het prijskaartje aanhouden? Dan kun je melding maken bij de ACM Consuwijzer én een brief sturen met het verzoek om het product alsnog voor de aangegeven prijs te verkopen. De ACM heeft een voorbeeldbrief om je hiermee op weg te helpen.
Wanneer je een prijsverschil ontdekt tussen het prijskaartje en de kassa, is het belangrijk om te weten wat je rechten zijn. Volgens de ACM moet de prijs op het kaartje leidend zijn, tenzij er een duidelijke fout is gemaakt. Wees dus alert en sta op je rechten als consument.
Bron: Radar