De Fraudehelpdesk waarschuwt voor een grote stijging in gevallen van telefonische oplichting. Opvallend is dat deze fraude nu vooral via Nederlandse telefoonnummers plaatsvindt. Mensen die opnemen, horen vaak een automatisch bericht. De oproepen lijken te komen van bekende bedrijven zoals PayPal, Klarna, Amazon of eBay. Het advies van de Fraudehelpdesk is simpel: “Hoor je dit soort berichten, hang direct op.”
Volgens RTL Nieuws ontving de Fraudehelpdesk in de eerste helft van oktober ongeveer 800 meldingen van deze vorm van oplichting. Een woordvoerder gaf aan dat dit aantal hoger ligt dan in heel september. Er is dus sprake van een duidelijke stijging.
Nederlandse nummers lijken betrouwbaarder
Oplichters gebruiken ‘spoofing’, een techniek waarmee ze hun telefoonnummer laten lijken op dat van een Nederlandse lijn. Hoewel deze fraudeurs waarschijnlijk niet in Nederland zitten, gebruiken ze Nederlandse mobiele nummers of vaste lijnen. Dit geeft de indruk dat de oproep betrouwbaar is, waardoor mensen sneller geneigd zijn op te nemen.
Oproepen namens grote bedrijven
Wie opneemt, hoort soms een Engels bandje, maar soms ook een Nederlandse versie. Het automatische bericht suggereert dat de oproep afkomstig is van een groot bedrijf. Vaak gaat het om namen zoals PayPal, eBay, Klarna en Amazon. De Fraudehelpdesk meldt dat vooral Klarna veel in de meldingen voorkomt. De inhoud van de berichten verschilt, maar er wordt vaak gezegd dat er een bedrag zal worden afgeschreven.
Oplichters proberen toegang tot je computer te krijgen
Na het bandje volgt een keuzemenu, waar je kunt kiezen of je akkoord gaat met een betaling. Dit doe je door bijvoorbeeld 1 of 2 in te toetsen. Welke keuze je ook maakt, je wordt vaak doorverbonden met een persoon. De Fraudehelpdesk legt uit dat deze persoon meestal probeert toegang te krijgen tot je gegevens of computer.
Mensen krijgen het advies om software te downloaden om zogenaamd ‘problemen’ te verhelpen. Vaak gaat het om programma’s zoals TeamViewer, waarmee iemand op afstand toegang tot je computer krijgt. Oplichters kunnen dan precies zien wat je doet op je computer. Ze sturen je tijdens het gesprek vaak naar je internetbankieren om zo geld van je te stelen.
Meerdere slachtoffers getrapt in de val
De Fraudehelpdesk krijgt veel telefoontjes over deze fraude. Veel melders vragen zich af of ze juist gehandeld hebben. Een aantal mensen gaf toe dat ze toegang verleenden tot hun computer. Sommige van hen hebben hierdoor financiële schade opgelopen. Gelukkig hangen de meeste mensen op tijd op.
Waarom de toename?
De reden voor de plotselinge toename van deze oplichting is niet helemaal duidelijk. De Fraudehelpdesk vermoedt dat het succes van deze methode anderen heeft aangetrokken. Mogelijk is er een nieuwe groep oplichters bijgekomen.
Wat je kunt doen om schade te voorkomen, is duidelijk. Hoor je een bandje met een automatische boodschap? Hang dan meteen op. Bedrijven zullen jou namelijk nooit op deze manier benaderen.
Bron:Â BNN Vara