Infovandaag
  • Actueel
  • Huis & Tuin
  • Gezondheid
  • Verhalen
  • Boulevard
  • Video’s
  • Meer
    • Over ons
    • Privacy Beleid / AV
    • Cookieverklaring
    • Contact
No Result
View All Result
Infovandaag
No Result
View All Result
Home Actueel

Opgelet! Dit is de gevaarlijkste bocht van Nederland en wel om deze reden…

Milou van Moors by Milou van Moors
12 augustus 2025

Nederland staat niet echt bekend om zijn spannende wegen. Alles is meestal vlak, overzichtelijk en goed beveiligd. De maximumsnelheden zijn relatief laag en scherpe bochten kom je zelden tegen. Toch is er één plek in Groningen waar bestuurders flink op hun hoede moeten zijn.

Deze bocht heeft de afgelopen tijd veel aandacht gekregen. De NOS noemt hem zelfs de ‘Mario Kart’-bocht. Anderen spreken van de racebocht. Wie van racegames houdt, kan hem misschien vergelijken met een scherpe bocht op de Tokyo Expressway in Gran Turismo 7. Het verschil is alleen dat deze bocht in Groningen helemaal echt is. En hij blijkt ook echt gevaarlijk te zijn.

Een beruchte plek met een geschiedenis

Deze beruchte bocht is geen nieuwe toevoeging aan het wegennet. Hij ligt er al sinds juli 2024, dus inmiddels meer dan een jaar. Het is onderdeel van de nieuwe ringweg van Groningen. Verwarring met racecircuits als de Hockenheimring, Nürburgring of Lausitzring is niet nodig.

Toch is er een opvallende vergelijking te maken. Op de Nürburgring ligt namelijk een bocht die Adenauer Forst heet. Daar gaat het vaak mis voor coureurs. En de situatie in Groningen vertoont overeenkomsten. Want ook hier belanden voertuigen met enige regelmaat naast het asfalt. Dat levert vaak vooral blikschade op, maar het is duidelijk dat deze bocht meer aandacht verdient dan de gemiddelde Nederlandse weg.

Waarom gaat het hier steeds mis?

Dat er zo vaak iets fout gaat in deze bocht, heeft meerdere oorzaken. De belangrijkste reden lijkt de snelheid. Op de nieuwe ringweg van Groningen mag je normaal 80 kilometer per uur rijden. In deze specifieke bocht is dat maximum echter verlaagd naar 50 kilometer per uur.

Silver and black car engine

Toch houden veel bestuurders zich daar niet aan. Kijk maar eens naar het rijgedrag op andere wegen: als de snelheid omlaag gaat, blijven veel mensen alsnog te hard rijden. Hier ligt dat getal vaak 20 tot 30 kilometer boven de toegestane limiet. Dat lijkt misschien niet zo erg, maar deze bocht is anders dan de rest van de weg.

Hij is niet goed te overzien, waardoor bestuurders te laat zien wat er komt. De bocht knijpt ook iets, wat betekent dat hij smaller wordt naarmate je verder rijdt. Daar komt nog bij dat er hoogteverschil zit in het wegdek. Op zichzelf zijn dat geen extreme factoren, maar samen maken ze de situatie lastig. Vooral voor bestuurders die onvoorbereid of te hard de bocht in rijden. Het resultaat kan zijn dat de auto instabiel wordt en de grip verliest. Een slip of spin is dan zo gebeurd.

Pogingen om de bocht veiliger te maken

De gemeente en betrokken instanties hebben al maatregelen genomen. Een opvallende aanpassing is het wijzigen van een regengoot in de bocht. Deze dwarsrichel kon bij hogere snelheid zorgen voor onbalans in de auto. Normaal gesproken merk je daar weinig van, maar in een bocht met hoogteverschil kan het net genoeg zijn om de controle te verliezen. Daarnaast is het asfalt aangepast. Het wegdek is nu stroever, waardoor banden meer grip hebben. Vooral bij regen moet dit helpen om glijpartijen te voorkomen.

Tot nu toe hebben zich gelukkig geen ernstige ongelukken voorgedaan. Er zijn geen meldingen van zware letsels of levensgevaarlijke situaties. De meeste incidenten eindigen met schade aan de auto en een bestuurder die flink is geschrokken. Toch is het belangrijk te beseffen dat het aantal geregistreerde incidenten niet per se de werkelijkheid laat zien.

Cars are involved in a frontal collision

Niet alle incidenten worden gemeld

Het is aannemelijk dat veel glijpartijen in deze bocht nooit bij de politie terechtkomen. Bestuurders weten vaak dat ze te hard reden en willen dat niet melden. Ze handelen het liever zelf af, zeker als het alleen om blikschade gaat. Daardoor is het officiële aantal incidenten waarschijnlijk veel lager dan het daadwerkelijke aantal. Dat maakt het voor de gemeente lastig om een volledig beeld te krijgen van de situatie.

Een simpele oplossing zou volgens sommigen zijn om een flitspaal in de bocht te plaatsen. Daarmee kun je direct handhaven op snelheid. Bestuurders die toch te hard rijden, worden meteen op de foto gezet en krijgen een boete. Dit zou niet alleen het aantal ongevallen kunnen verminderen, maar ook bijdragen aan veiliger rijgedrag in de hele omgeving.

Voor wie ondanks alles zonder schade door de bocht weet te komen bij hogere snelheid, is er misschien een knipoogwaardige conclusie. Zij zouden hun stuurkunsten misschien wel kunnen inzetten op een racecircuit. Want zoals sommige grappenmakers zeggen: wie deze bocht zonder problemen kan nemen, zou zomaar een teamgenoot van Max Verstappen kunnen worden. En volgens diezelfde grap is er altijd ruimte, want Yuki Tsunoda heeft nog wat te leren.

Automobile accident vehicle insurance damage total damage car accident car collision car wallpapers wreck broken scrap metal turned off car wreck scrap car

Meer dan alleen een bocht

Hoewel het om één specifieke plek gaat, laat dit voorbeeld zien hoe belangrijk goed wegontwerp en handhaving zijn. Nederland staat bekend om zijn veilige infrastructuur, maar ook hier kan een onverwachte combinatie van factoren voor problemen zorgen. Een te hoge snelheid, beperkte zichtlijnen, hoogteverschil en zelfs kleine details zoals een regengoot kunnen samen een risico vormen.

Bestuurders moeten alert blijven, ook op wegen die bekend en overzichtelijk lijken. De ringweg van Groningen is over het algemeen veilig, maar deze ene bocht vraagt om extra aandacht. Of je nu dagelijks door Groningen rijdt of er maar af en toe komt, het loont om snelheid en rijstijl aan te passen aan de omstandigheden.

Voor veel weggebruikers zal deze bocht inmiddels een reputatie hebben opgebouwd. Misschien als waarschuwing, misschien als uitdaging. Hoe dan ook, het is duidelijk dat de ‘Mario Kart’-bocht voorlopig nog onderwerp van gesprek zal blijven. Of de gemeente uiteindelijk kiest voor extra maatregelen zoals een flitspaal, zal de tijd leren. Tot die tijd blijft het vooral opletten en je snelheid aanpassen – voor je eigen veiligheid én die van anderen.

Bron: TopGear

Lees meer ➜ Lees meer ➜

MEEST GELEZEN

    - ADVERTENTIE -

    © 2024 Infovandaag.

    No Result
    View All Result
    • Actueel
    • Huis & Tuin
    • Gezondheid
    • Verhalen
    • Boulevard
    • Video’s
    • Meer
      • Over ons
      • Privacy Beleid / AV
      • Cookieverklaring
      • Contact

    © 2024 Infovandaag.