Verhoogd risico in steden en dorpen
Uit de studie blijkt dat elektrische auto’s in rustige, landelijke gebieden niet gevaarlijker zijn dan diesel- of benzineauto’s. Echter, in dorpen en steden is de kans op een botsing met voetgangers voor elektrische auto’s driemaal groter. Bestuurders van elektrische en hybride auto’s moeten daarom extra alert zijn op voetgangers, die de stille voertuigen mogelijk niet horen aankomen. Technische oplossingen zoals anti-aanrijdingssystemen en autonome noodremmen kunnen helpen om de veiligheid te vergroten.
Belang van bewustzijn en technologie
Het onderzoeksteam, geleid door Phil Edwards van de London School of Hygiene & Tropical Medicine, benadrukte dat deze resultaten niet moeten ontmoedigen om te lopen of fietsen. In plaats daarvan moeten de gegevens gebruikt worden om de risico’s in het verkeer beter te begrijpen en maatregelen te treffen die deze risico’s verminderen. Tussen 2013 en 2017 werden in Groot-Brittannië ongeveer 96.000 voetgangers aangereden door een auto of taxi, waarvan driekwart door een voertuig met een diesel- of benzinemotor. Slechts twee procent werd aangereden door elektrische of hybride auto’s. De meeste van deze ongevallen vonden plaats in grootstedelijke gebieden.
De onderzoekers hebben de verhouding tussen het aantal ongevallen en de afgelegde afstand van elk type voertuig geanalyseerd en vonden dat elektrische en hybride voertuigen per 100 miljoen mijl gemiddeld 5,16 voetgangersongevallen veroorzaakten, tegenover 2,40 ongevallen veroorzaakt door benzine- en dieselvoertuigen. Dit benadrukt het belang van verhoogd bewustzijn en de implementatie van geavanceerde veiligheidstechnologieën om de risico’s voor voetgangers in stedelijke gebieden te verminderen.
Bron: HLN.be