Langzaam vs. snel laden
Wanneer je de tijd hebt om je auto op te laden en je niet thuis kunt laden, is het aan te raden om langzaam te laden. Snelladen is bijna altijd duurder dan normaal laden. De kosten voor normaal laden zijn gemiddeld ongeveer 0,45 euro per kWh, terwijl snelladen je ongeveer 0,72 euro per kWh kan kosten. Sjors ten Tije van de Vereniging Elektrische Rijders benadrukt ook om goed op de tarieven te letten bij snelladen, omdat deze meer kunnen variëren.
Kiezen van de juiste laadpas en laadpaal
De tarieven bij openbare laadstations variëren afhankelijk van de aanbieder, de locatie van de laadpaal en de laadpas die je gebruikt. Het verschil in tarief kan aanzienlijk zijn, zelfs tussen laadpalen die dicht bij elkaar staan. Ten Tije adviseert om verschillende laadpassen te overwegen en goed onderzoek te doen naar welke pas het voordeligst is bij welk station. Websites en apps zoals Laadpaswijzer en Laadpastop10 bieden een actueel overzicht van de tarieven en abonnementskosten van verschillende aanbieders, wat kan helpen bij het maken van een geïnformeerde keuze.
Overwegen van een laadpas-abonnement
Als je vaak laadt, meer dan achttien keer per maand, kan een abonnement een goede keuze zijn. Met een abonnement betaal je een vast bedrag per maand en vermijd je starttarieven. Sommige abonnementen bieden zelfs een vaste prijs per kWh, ongeacht bij welke paal je laadt, wat vooral voordelig kan zijn als de standaardtarieven hoog zijn.
Slim laden in de winter
Een laatste tip van Ten Tije voor het laden in de winter is om je auto vlak voor vertrek op te laden. Door de batterij op te warmen tijdens het laden, verbruik je minder energie om de auto te verwarmen wanneer je gaat rijden. Hierdoor hoef je minder vaak te laden en bespaar je op de kosten. Daarnaast is het beter voor de levensduur van je batterij om deze tot 80 procent op te laden, omdat volledig opladen de batterij sneller kan doen slijten.
Bron: Radar