Steeds meer gemeenten sturen parkeerboetes digitaal via MijnOverheid, maar dat zorgt voor grote problemen. Mensen die hun boete in de berichtenbox van MijnOverheid ontvangen, krijgen namelijk twee keer zo vaak een aanmaning als mensen die dezelfde boete per post ontvangen. Dat blijkt uit cijfers die de NOS heeft opgevraagd bij meerdere gemeenten. De Nationale Ombudsman vindt daarom dat parkeerboetes voortaan weer altijd per post moeten worden verstuurd.
Grote verschillen tussen gemeenten
In Amsterdam loopt 36 procent van de mensen die hun boete digitaal kregen tegen een aanmaning aan. Bij papieren brieven gaat het om 20 procent. Ook in steden als Almelo, Hengelo, Oldenzaal en Enschede is het verschil groot: 28 procent mist digitaal de betalingstermijn, tegenover slechts 13 procent bij een papieren brief.
De oorzaken zijn divers. Veel mensen weten niet dat parkeerboetes via MijnOverheid verstuurd worden. Anderen loggen nauwelijks in op de berichtenbox of hebben een oud mailadres gekoppeld, waardoor meldingen niet aankomen. Soms ontvangen mensen daardoor tientallen boetes tegelijk, met oplopende bedragen die kunnen uitkomen op duizenden euro’s.
Niet iedereen is digitaal vaardig
Volgens ombudsman Munish Ramlal van Metropool Amsterdam wordt het probleem steeds groter omdat vrijwel alle communicatie van overheden digitaal gaat. Hij waarschuwt dat bijna de helft van de Nederlanders weleens een digitaal bericht mist. Niet iedereen is digitaal handig, en bij parkeerboetes gaat het al snel om hoge bedragen voor kleine fouten. Vooral de kwetsbare groep burgers wordt hierdoor geraakt.
Sinds 2014 kunnen burgers via MijnOverheid zelf instellen of ze alleen nog digitale post willen ontvangen. Dat geldt voor brieven van de gemeente, de Belastingdienst of bijvoorbeeld waterschappen. In steden als Amsterdam, Eindhoven en Rotterdam krijgen inwoners die dit hebben aangevinkt hun parkeerboetes alleen nog digitaal. Inmiddels hebben ruim zes miljoen Nederlanders dit per gemeente ingesteld.
Onduidelijkheid en gebrek aan kennis
Veel mensen weten niet meer waarvoor ze ooit toestemming gaven binnen MijnOverheid. Ook is vaak onduidelijk dat parkeerboetes op deze manier worden verzonden. Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen legt uit dat veel mensen hooguit één keer per halfjaar inloggen in hun berichtenbox. Daardoor zien ze belangrijke berichten, zoals een boete, veel te laat of helemaal niet.
Uit onderzoek van de NOS blijkt dat van de 31 grootste gemeenten er elf gebruikmaken van digitale verzending van parkeerboetes, mits burgers dat hebben geactiveerd. In steden als Amsterdam en Eindhoven is het aantal aanmaningen bij digitale verzending aanzienlijk hoger. In Eindhoven werd het verschil de laatste tijd kleiner, maar in andere gemeenten blijft het probleem groot. Sommige gemeenten wilden geen cijfers delen of weigerden mee te werken.
Problemen met meldingen en notificaties
Wie een bericht krijgt in de berichtenbox, ontvangt meestal een mailtje als herinnering. Maar van de 11 miljoen gebruikers ontvangt ongeveer tien procent helemaal geen melding. Dat komt doordat 770.000 mensen geen geldig e-mailadres hebben opgegeven of dit nooit hebben bevestigd. Daarnaast hebben bijna een half miljoen gebruikers bewust aangevinkt geen notificaties te willen ontvangen.
Zelfs wie wél een melding krijgt, weet vaak niet dat het om een boete gaat. In de mail staat alleen dat er een bericht klaarstaat van een gemeente of belastingsamenwerking. Volgens Van Zutphen zou daarin duidelijk moeten worden vermeld dat het om een boete gaat en welke actie nodig is. Gemeente Amsterdam zegt dat het ministerie werkt aan nieuwe teksten waarbij de uiterste betaaldatum direct wordt genoemd.
Waarom parkeerboetes anders vallen dan verkeersboetes
Verkeersboetes die via het CJIB worden opgelegd, moeten altijd per post worden verstuurd. Dat is wettelijk verplicht. Maar parkeerboetes vallen officieel niet onder verkeersboetes. Ze worden gezien als naheffingsaanslag voor parkeerbelasting en vallen daardoor onder het belastingrecht.
Dat betekent dat ze digitaal verstuurd mogen worden en dat gemeenten zelf de betaaltermijn mogen bepalen. Die termijn kan per gemeente verschillen en is soms slechts twee weken. Ook als iemand bezwaar wil maken, gaat dat niet bij de kantonrechter maar bij de belastingrechter. Daar is veel minder ruimte voor maatwerk en coulance, waardoor burgers vaak vastlopen.
Pleidooi voor landelijke regels
De rechtbank Oost-Brabant vroeg begin dit jaar de wetgever om opnieuw te kijken naar de regels rond parkeerboetes. Volgens de rechtbank is er meer ruimte nodig voor maatwerk en duidelijkere afspraken. Ook de Nationale Ombudsman pleit voor landelijke regelgeving.
Hij vindt dat het onduidelijk is dat de ene gemeente een brief onder de ruitenwisser legt, een andere de boete per post stuurt en weer een andere uitsluitend digitaal. Volgens hem moet er één duidelijke lijn komen: parkeerboetes altijd per post versturen. Daarmee is voor iedereen helder waar ze aan toe zijn en worden onnodige problemen voorkomen.
Bron: NOS