Voordat we in het verhaal duiken, even een duidelijk beginpunt: als jij als bijrijder geen gordel draagt, en je bent oud genoeg, dan betaal je zelf de boete. Daar gaat dit artikel niet over. In dit geval kregen niet alleen bestuurders, maar ook alle passagiers een bekeuring. Dat is opvallend, want meestal richt de politie zich vooral op de bestuurder.
Grote automeeting in Horst loopt uit de hand
Afgelopen vrijdag verzamelden zich zo’n vijfhonderd auto’s op een parkeerterrein in het Limburgse Horst. Volgens de politie ging het niet om toevallig geparkeerde voertuigen, maar om een georganiseerde automeeting. En zo’n bijeenkomst mag niet zomaar plaatsvinden. Voor een dergelijk evenement heb je toestemming van de gemeente nodig, net als een vergunning.
De politie besloot daarom in te grijpen. Ze beschouwden het samenscholen als een overtreding van de regels. Het bijzondere was dat niet alleen de bestuurders, maar ook de inzittenden van elke auto een bekeuring kregen. Iedereen moest een voor een het terrein verlaten, maar pas nadat zowel de bestuurder als de passagiers waren beboet.
Volgens het politierapport duurde het tot vijf uur ’s ochtends voordat het hele parkeerterrein was leeggeveegd. Tegen die tijd had iedereen zijn boete ontvangen. Opvallend genoeg kwamen de meeste aanwezige auto’s uit Duitsland. De politie merkte op dat deze buitenlandse bezoekers vaker bij dergelijke bijeenkomsten worden gesignaleerd.
Waarom de politie ingreep
De politie treedt niet zomaar op bij automeetings, maar in dit geval ging het mis. Wat begon als een onschuldige samenkomst van autoliefhebbers, veranderde al snel in een chaotische situatie. Er werd vuurwerk afgestoken, bestuurders trokken met hun auto’s donuts op het asfalt, en er werd zelfs iemand met een nepvuurwapen aangetroffen.

Dergelijk gedrag valt onder het verstoren van de openbare orde, en dat neemt de politie zeer serieus. Volgens de woordvoerder komen dit soort situaties vaker voor bij illegale automeetings. Het draait dan niet meer om auto’s bewonderen, maar om overlast, gevaarlijk rijgedrag en soms zelfs agressie richting agenten.
De politie legde uit dat ze dit soort bijeenkomsten steeds vaker in de gaten houden. Vooral op industrieterreinen en bij grote parkeerplaatsen is het de laatste tijd een terugkerend probleem. Vaak worden de locaties via sociale media gedeeld, waarna tientallen of zelfs honderden bestuurders tegelijk opduiken.
Burgemeester spreekt zich uit
De burgemeester van Weert, waar vergelijkbare bijeenkomsten eerder plaatsvonden, reageerde fel op het incident in Horst. Volgens hem hebben deze zogenaamde carmeetings niets te maken met echte liefde voor auto’s. “Het zijn groepen mensen die bewust overlast veroorzaken,” legde hij uit. “Ze doen alsof het om autoliefde gaat, maar in werkelijkheid gaat het om stoer gedrag, herrie en risico’s.”
De burgemeester benadrukte dat het niet alleen om lawaai gaat. Vaak zijn er ook incidenten met gevaarlijk rijgedrag, alcoholgebruik en bedreigingen richting de politie. De gemeente wil daarom nauwer samenwerken met de politie om dit soort bijeenkomsten te voorkomen. Daarbij wordt gekeken naar strengere handhaving en mogelijk hogere boetes voor herhaalde overtredingen.

De regels rond automeetings
Het is niet verboden om met anderen af te spreken op een parkeerplaats, maar zodra het gaat om een georganiseerde bijeenkomst, gelden andere regels. Een carmeeting met tientallen of honderden auto’s wordt gezien als een evenement. Dat betekent dat de organisatie een vergunning moet aanvragen en zich aan bepaalde veiligheidsregels moet houden.
Als er geen vergunning is, kan de politie de bijeenkomst direct ontbinden. Deelnemers riskeren dan een boete voor samenscholing of voor het veroorzaken van overlast. In sommige gevallen kan de politie ook voertuigen in beslag nemen, vooral als er sprake is van gevaarlijk rijgedrag of geluidsoverlast.
Het is dus belangrijk dat autoliefhebbers die elkaar willen ontmoeten dit op een veilige en legale manier doen. Er bestaan genoeg officiële evenementen waar dit zonder problemen kan. Daar is toezicht, er zijn afspraken met de gemeente en iedereen weet wat wel en niet mag.
Overlast en reputatieproblemen
Hoewel niet elke carmeeting problematisch is, zorgt een klein deel van de bezoekers voor een slechte reputatie van autoliefhebbers in het algemeen. Veel echte autofanaten vinden het jammer dat hun hobby in een negatief daglicht komt. Ze willen vooral praten over motoren, techniek en tuning, niet over boetes en politieacties.

De politie maakt echter geen onderscheid tussen goedbedoelde en overlastgevende bijeenkomsten als er sprake is van overtredingen. Zodra er vuurwerk wordt afgestoken of gevaarlijk gereden wordt, is het feest voorbij. De overtreders kunnen rekenen op forse boetes en soms zelfs op strafrechtelijke vervolging.
De nasleep van het incident
Na de actie in Horst wil de politie beter samenwerken met gemeenten en terreinbeheerders om herhaling te voorkomen. Er wordt gedacht aan camera’s, extra controles en duidelijke afspraken over wat wel en niet is toegestaan op openbare parkeerplaatsen. Ook hoopt men dat organisatoren van legale evenementen zich duidelijker onderscheiden van de illegale varianten.
Voor veel van de betrokken automobilisten was het een dure nacht. Omdat zowel bestuurders als passagiers zijn beboet, liep het totaal aantal boetes flink op. Voor de politie was de operatie een waarschuwing: ze willen laten zien dat overtreders niet wegkomen met het excuus dat ze ‘alleen maar even kwamen kijken’.
De bijeenkomst in Horst zal dus niet snel vergeten worden. Wat begon als een spontane automeeting eindigde in een grootschalige politieactie, honderden bekeuringen en een duidelijk signaal dat de overheid dit soort bijeenkomsten niet langer door de vingers ziet.
Of de boodschap is aangekomen, zal de komende maanden blijken. Maar één ding is zeker: wie in 2026 nog denkt ongestoord te kunnen racen of herrie maken op een parkeerplaats, moet rekening houden met een flinke boete — en misschien zelfs meer dan dat.
Bron: TopGear

