Een kop koffie is voor veel mensen een belangrijk ritueel, maar binnenkort kan dat kopje koffie wel wat duurder worden. De prijzen voor koffie stijgen namelijk weer. Maar wat is de reden hiervan?
JDE Peet’s, het bedrijf achter bekende merken als Douwe Egberts, Pickwick en Senseo, verhoogt opnieuw de prijzen van hun koffie. Dit komt niet goed uit voor iedereen die iedere dag geniet van een kop koffie. Misschien ben jij wel zo’n persoon die elke ochtend niet zonder koffie kan. De kans is groot dat je het nu wel een beetje zat wordt als je ziet hoeveel je straks moet betalen voor een pak koffie.
Hogere prijzen door stijgende kosten
De topman van de online supermarkt Picnic, Michiel Muller, bevestigt de prijsstijging. Hij deed dit in een interview met Het Financieele Dagblad. De krant had namelijk toegang tot een document dat supermarkten gebruiken bij onderhandelingen over de prijzen. Hierin stond dat de prijs van koffie in de winkel tussen de 15 en 25 procent zou kunnen stijgen. Dit betekent dat het voor veel mensen veel duurder gaat worden om hun favoriete koffie te kopen.
Koffieprijzen stijgen fors
Een goed voorbeeld is de prijs van filterkoffie. De prijs voor een pak van 500 gram Aroma Rood kan daardoor boven de 10 euro komen. Dit komt bovenop de eerdere waarschuwing van JDE Peet’s in mei. Toen gaven ze al aan dat de prijs van koffie in de toekomst verder zou kunnen stijgen vanwege de hoge kosten voor koffiebonen. Mensen die nu al met pijn in hun hart naar de kassa lopen, moeten straks dus nog dieper in hun portemonnee graaien.
Ook huismerk koffie wordt duurder
Het is niet alleen JDE Peet’s die de prijzen verhoogt. Koffie van huismerken, die vaak goedkoper is, stijgt ook in prijs. In sommige gevallen zelfs sneller dan die van de grote merken. Dit komt doordat de prijs van de koffiebonen al een tijd flink hoger is. Fabrikanten zoals JDE Peet’s gingen eerder dit jaar al in gesprek met grote supermarkten zoals Jumbo, Albert Heijn en Picnic. Dit leidde tot weken waarin bepaalde producten van deze merken niet of nauwelijks te koop waren. Daarna gingen de prijzen voor koffie flink omhoog. Het lijkt erop dat de prijsverhogingen nu nog verder doorzetten.
Stijging van de koffieboonprijzen
De prijzen van koffiebonen zijn in de eerste maanden van dit jaar flink gestegen. Ze lagen gemiddeld 28 procent hoger dan in de tweede helft van 2024. Dit was voor JDE Peet’s de reden om te overwegen de prijzen voor koffie verder te verhogen. Dit soort prijsstijgingen is vaak een gevolg van wereldwijde marktomstandigheden, zoals de kosten voor het verpakken en transporteren van koffie.
Prijsverhoging is onvermijdelijk
Volgens een woordvoerster van JDE Peet’s is de prijsverhoging eigenlijk onvermijdelijk door de gestegen kosten. Ze legt uit dat het niet aan hen ligt hoeveel de uiteindelijke prijs in de winkel wordt. Dit wordt uiteindelijk bepaald door de supermarkten zelf. Ze voegt toe dat de huismerken van de supermarkten ook hun prijzen hebben verhoogd, soms zelfs harder dan de prijzen van de grote merken. Dit laat zien dat de hogere kosten voor koffiebonen iedereen treffen. Alle koffieproducenten hebben last van de hogere marktprijzen en kunnen daar weinig aan doen.
Verwachte discussies over prijzen
Er is een kans dat de nieuwe prijsverhoging leidt tot lastige gesprekken tussen JDE Peet’s en de supermarkten. Michiel Muller, de topman van Picnic, vertelt dat de genoemde prijsverhogingen slechts voorstellen zijn van JDE Peet’s. Hij vindt de gang van zaken vreemd. Volgens hem zijn de prijzen voor koffiebonen recent juist gedaald, wat dus een lagere prijsverhoging zou kunnen betekenen. Dit kan zorgen voor verwarring, want de prijsstijgingen lijken niet helemaal in lijn te zijn met de recente daling van de koffieboonprijzen.
JDE Peet’s is een groot bedrijf
JDE Peet’s is één van de grootste koffiebedrijven ter wereld. Het bedrijf is actief in meer dan honderd landen en heeft tientallen merken, zowel voor koffie als thee, in zijn portfolio. Het is dus niet verrassend dat een prijsverhoging bij zo’n groot bedrijf een wereldwijde impact kan hebben. Dit betekent ook dat de stijging van de koffieprijzen waarschijnlijk niet alleen in Nederland zal plaatsvinden, maar in veel landen waar JDE Peet’s actief is.
Wat betekent dit voor de toekomst?
De prijsstijgingen voor koffie lijken voorlopig niet te stoppen. Mensen die elke dag genieten van hun koffie moeten zich waarschijnlijk voorbereiden op hogere kosten. Of het nu om hun favoriete merk gaat of om een goedkopere huismerkoptie, de prijzen zullen blijven stijgen. Dit zorgt voor onrust bij zowel de consumenten als de supermarkten die deze producten verkopen. Het is nog afwachten of de supermarkten in staat zijn om met de producenten een deal te maken om de prijsstijgingen te beperken, maar voorlopig lijkt het erop dat we meer gaan betalen voor onze dagelijkse dosis koffie.
Bron: Metronieuws