Soms krijg je onverwacht een betaalverzoek dat je even laat fronsen. Dat overkwam Iris, toen ze na haar vakantie een opvallend hoge Tikkie kreeg voor het oppassen op haar cavia’s. Hier deelt ze haar verhaal.
Een zonnige vakantie en goede afspraken
„Vorig jaar ging ik met mijn vriend en zijn driejarige dochter op vakantie naar Spanje,” vertelt Iris. „Voordat we vertrokken, moest ik iemand regelen om een week op mijn vier cavia’s te passen. Mijn keuze viel op de 18-jarige dochter van goede vrienden. Ze houdt van dieren en zou samen met haar vriend een weekje in ons huis blijven. Dat leek ons een leuke oplossing.”
Iris zorgde dat alles goed geregeld was. „Voor vertrek kwamen ze langs om alles door te nemen. We lieten zien hoe de televisie werkt, wat de cavia’s eten en waar de supermarkt is. Het was een gezellige ontmoeting. Daarnaast kocht ik frisdrank, chips en geld voor het voer van de cavia’s. Ik had er alle vertrouwen in.”
De schok van een onverwachte Tikkie
Tijdens de vakantie hielden ze goed contact. „Ze stuurde zelfs foto’s van de cavia’s, zoals toen ze hun nagels knipte. Wat attent, dacht ik nog. Op de dag van onze terugreis bleek dat onze vlucht vertraging had. Omdat de winkels gesloten waren, vroeg ik haar of ze een half brood, melk en snijworst kon halen. Ik zei erbij dat ze hiervoor een Tikkie mocht sturen.”
Wat daarna gebeurde, had Iris niet verwacht. „Enkele uren later ontving ik een betaalverzoek van €150. Eerst dacht ik dat het een fout was, misschien een nulletje te veel. Maar in de beschrijving stond duidelijk: ‘€150 voor boodschappen en oppassen’. Ik stond perplex. We hadden nooit gesproken over een vergoeding voor het oppassen.”
Iris probeerde het netjes op te lossen. „Ik stuurde haar een berichtje om te zeggen dat ik verbaasd was en dat dit niet was afgesproken. Maar ze reageerde boos en bleef bij haar standpunt.”
Een verrassend duur ontbijt
Uiteindelijk besloot Iris €15 over te maken, alleen voor het ontbijt. „Dat was al aan de dure kant voor een half brood, melk en snijworst. Maar ach, zo konden we tenminste ontbijten na een lange reis.”
Ze kijkt met gemengde gevoelens terug op de ervaring. „Het had allemaal voorkomen kunnen worden met duidelijke afspraken vooraf. Maar ik weet nu zeker dat ik bij een volgende vakantie heel goed overleg met wie ik inschakel. En dat ik nooit zomaar uitga van goed vertrouwen.”
Soms lopen goedbedoelde afspraken anders dan verwacht. Iris’ verhaal laat zien hoe belangrijk duidelijke communicatie is, zelfs over iets simpels als het oppassen op cavia’s.
Bron: Linda