Infovandaag
  • Actueel
  • Huis & Tuin
  • Gezondheid
  • Verhalen
  • Boulevard
  • Video’s
  • Meer
    • Over ons
    • Privacy Beleid / AV
    • Cookieverklaring
    • Contact
No Result
View All Result
Infovandaag
No Result
View All Result
Home Actueel

Gebruik jij een flitsapp? Dit is waarom deze mensen juist veel vaker een boete krijgen

Stephanie van Dijk by Stephanie van Dijk
12 juni 2025

Apps die waarschuwen voor flitspalen en snelheidscontroles lijken handig. Toch blijkt dat mensen die zulke apps gebruiken, juist vaker een boete krijgen dan mensen zonder app. Uit een onderzoek van vergelijkingssite Independer blijkt dat 41 procent van de flitsappgebruikers vorig jaar een boete kreeg. Onder automobilisten zonder app was dat slechts 19 procent. Dat is een groot verschil. Je zou verwachten dat die apps juist helpen om boetes te voorkomen. Maar in de praktijk lijkt het tegenovergestelde te gebeuren.

Waarom flitsapps niet altijd werken

Flitsapps zijn gemaakt om je te waarschuwen als er een flitser of controle staat. Veel bestuurders gebruiken ze om boetes te voorkomen. Toch lijkt het erop dat die waarschuwingen sommige mensen juist minder alert maken. Als de app geen melding geeft, denken ze dat ze rustig door kunnen rijden. Daardoor letten ze minder op hun snelheid. En als de app een controle mist, zijn ze de klos. Dan volgt er alsnog een boete. In plaats van oplettender te worden, gaan sommige mensen juist slordiger rijden. Ze vertrouwen blind op hun telefoon en vergeten dat niet alles gemeld wordt.

Jongeren en mannen vaker de klos

Vooral jonge mensen gebruiken flitsapps. Uit het onderzoek blijkt dat 45 procent van de jongeren tussen 18 en 29 jaar een boete kreeg. Onder de 60-plussers is dat maar 16 procent. Jongeren rijden vaak vaker, sneller en zijn minder ervaren. Ze gebruiken vaker technologie, maar zijn ook vaker betrokken bij verkeersfouten. Veel jongeren vinden bovendien dat hun autoverzekering te duur is. Twee op de drie jongeren vinden dat ze worden benadeeld vanwege hun leeftijd. Verzekeraars geven aan dat dit niet vreemd is. Jongeren hebben vaak nog geen schadevrije jaren, rijden meer schade en krijgen vaker boetes. Daarom betalen ze meer premie.

Ook is er verschil tussen mannen en vrouwen. Mannen krijgen vaker een boete: 33 procent van de mannen tegenover 21 procent van de vrouwen. Mannen gebruiken ook vaker flitsapps dan vrouwen. Toch blijkt dat dit dus niet automatisch helpt om minder beboet te worden. Sterker nog: de cijfers laten het omgekeerde zien. Het gebruik van de app hangt blijkbaar samen met risicovoller rijgedrag.

Meer rijden betekent meer kans op controle

Er is nog een reden waarom mensen met flitsapps vaker een boete krijgen. Ze rijden simpelweg meer kilometers. Hoe meer je onderweg bent, hoe groter de kans dat je tegen een controle aanloopt. Dat heeft dus niet alleen met de app te maken, maar ook met hoe vaak je in de auto zit. Mensen die veel rijden, gebruiken vaak een app om meldingen te krijgen. Maar wie vervolgens alleen maar afremt als de app piept, loopt extra risico. Niet elke controle of flitspaal wordt namelijk gemeld. Bovendien kan er altijd onverwacht worden gecontroleerd. Het idee dat een app je overal tegen beschermt, is dus een misvatting.

De beste manier om boetes te vermijden is nog steeds simpel: houd je aan de snelheid. Dat kost niets, bespaart je geld én is veiliger. De app kan een handig hulpmiddel zijn, maar is geen garantie. Alleen je gedrag aanpassen bij een waarschuwing is vragen om moeilijkheden.

Hoge boetes voor haastige rijders

Een klein beetje haast kan je tegenwoordig flink wat kosten. Verkeersboetes zijn hoger dan ooit. Metro schreef daar eerder dit jaar al over. Binnen de bebouwde kom betaal je voor 10 km/u te hard al 93 euro. Ga je 30 km/u te hard, dan ben je zelfs ruim 400 euro kwijt. Buiten de bebouwde kom is het iets goedkoper, maar nog steeds flink prijzig. En als je door rood rijdt, kost dat je maar liefst 310 euro. Daar komen ook nog administratiekosten bij van 9 euro per boete. Eén boete kan dus al snel meer dan 300 euro zijn. Dat is genoeg om een halve maand boodschappen van te doen.

De paar seconden die je wint door harder te rijden, wegen daar niet tegenop. En zeker als je het risico loopt meerdere keren gepakt te worden, loopt het bedrag snel op. Dan ben je uiteindelijk duurder uit dan wanneer je gewoon rustig rijdt. Het is dus verstandiger om iets eerder te vertrekken en relaxed op je bestemming aan te komen.

Denk twee keer na voor je de app blind vertrouwt

Flitsapps zijn niet per se slecht. Ze kunnen handig zijn als aanvulling op je eigen alertheid. Maar het wordt een probleem als je denkt dat je met de app overal mee wegkomt. Veel mensen denken dat ze dankzij de app slimmer rijden, maar de cijfers laten zien dat dit niet altijd zo werkt. Wie de app gebruikt en dan gas geeft tot de volgende melding, rijdt eigenlijk juist gevaarlijker. En wie de hele tijd afhankelijk is van piepjes en meldingen, vergeet zelf op te letten. Uiteindelijk is je eigen rijgedrag belangrijker dan wat je telefoon zegt.

Kortom: gebruik een flitsapp als extra hulp, maar blijf zelf nadenken. Vertrouw niet blind op technologie. Let altijd op je snelheid, ook als de app niks aangeeft. En onthoud: een boete voorkomen begint niet bij je telefoon, maar bij je rechtervoet. Rustig rijden is nog altijd de beste manier om veilig én goedkoop de weg op te gaan.

Bron: Metronieuws

Lees meer ➜ Lees meer ➜

MEEST GELEZEN

  • Onze gedachten zijn momenteel bij Maarten van Rossem

    Onze gedachten zijn momenteel bij Maarten van Rossem

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Waarheid eindelijk aan het licht na DNA-uitslag ex Michael van Gerwen: ‘Dit is wat hij ontdekt heeft’

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Onze gedachten zijn momenteel bij Yvonne Jaspers

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Dan Karaty uit ziekenhuis, maar zorgen blijven bestaan.. Dit is er aan de hand

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
- ADVERTENTIE -

© 2024 Infovandaag.

No Result
View All Result
  • Actueel
  • Huis & Tuin
  • Gezondheid
  • Verhalen
  • Boulevard
  • Video’s
  • Meer
    • Over ons
    • Privacy Beleid / AV
    • Cookieverklaring
    • Contact

© 2024 Infovandaag.