Herken de waarschuwingssignalen
Het belangrijkste is te letten op de reden van het telefoontje. Een legitieme bankmedewerker zal je mogelijk bellen om je te waarschuwen voor verdachte activiteiten op je rekening, zoals ongebruikelijke transacties. Echter, er zijn enkele veelgebruikte smoezen die oplichters gebruiken:
- Ze kunnen vragen om geld over te maken naar een zogenaamd ‘veilige rekening’ vanwege een vermoedelijke dreiging of fraude.
- Ze kunnen je vragen om je inloggegevens of pincode, of om in te loggen op een neppe bankwebsite. Onthoud goed dat je bank nooit om deze gegevens zal vragen.
- Soms wordt er zelfs gevraagd om je pinpas op te sturen of wordt er iemand langs gestuurd om je pas op te halen.
Preventieve maatregelen van banken
Banken nemen zelf ook maatregelen om klanten te beschermen tegen dergelijke fraude. Zo verlagen sommige banken de daglimiet voor transacties en voeren een tijdslot in wanneer je jouw limiet wilt verhogen. Dit vermindert het risico op grote verliezen door fraude.
Wat te doen bij twijfel?
Als je twijfelt of je daadwerkelijk door je bank wordt gebeld, hang dan op en bel zelf het officiële nummer van je bank. Zo kun je verifiëren of het telefoontje legitiem was. Bij twijfel kun je ook altijd advies inwinnen bij de Fraudehelpdesk. Bovendien hebben sommige banken in hun apps functies ingebouwd waarmee je kunt controleren of een oproep echt van de bank komt.
Actie ondernemen na oplichting
Mocht je toch in de val van een oplichter zijn getrapt, neem dan onmiddellijk contact op met je bank. Deel alle details en meld wat je hebt verloren, of het nu gaat om geld, inloggegevens of iets anders. Banken hebben beleid om klanten te compenseren voor schade door fraude, mits je niet ernstig nalatig bent geweest. Dit geldt vooral als de fraudeur toegang heeft gekregen tot je rekening door het stelen van je inloggegevens.
Bron: Radar