Steeds vaker zie je bij het afrekenen in een horecagelegenheid een optie op het pinautomaat waarmee je een fooi kunt geven. In dat keuzemenu kun je aangeven hoeveel procent extra je wilt achterlaten voor de bediening. Maar niet iedereen kiest voor deze manier, want ook contant fooi geven is nog steeds populair. Wordt er geen fooioptie op het apparaat getoond? Dan lijkt het toch nog steeds ‘normaal’ om iets extra’s te geven. Maar hoe zit dat eigenlijk? Geven mensen altijd fooi en hoeveel is dan gebruikelijk?
Geef jij fooi na een bezoek aan een café of restaurant?
Radar vroeg zijn volgers online of ze fooi geven na een bezoek aan een restaurant of café. Daarbij werd ook gevraagd of ze dit via pin of contant doen en hoeveel ze geven. In totaal kwamen er 5706 reacties binnen op deze vraag, wat duidelijk maakt dat dit onderwerp veel mensen bezighoudt.
Uit de reacties blijkt dat het niet standaard is om fooi te geven. Veertig procent van de mensen geeft altijd iets extra’s na een bezoek aan de horeca. Veel mensen zien dit als een blijk van waardering voor de bediening. Zoals één deelnemer het verwoordde: “In de horeca wordt hard gewerkt, maar er wordt weinig verdiend.” Dit is voor veel mensen een reden om altijd wat fooi te geven.
Klantvriendelijkheid bepaalt de fooi
Uit de antwoorden blijkt dat voor een grote groep mensen de klantvriendelijkheid en de service van de bediening een grote rol spelen bij de keuze om fooi te geven en hoeveel. Voor deze mensen hangt het af van hun ervaring of ze iets extra’s geven, en zo ja, hoeveel. Een deelnemer reageerde: “Als de service en klantvriendelijkheid goed zijn, geef ik altijd wat extra’s.” Een andere deelnemer voegde toe: “Afhankelijk van de kwaliteit en de vriendelijkheid van het personeel bepaal ik mijn fooi.”
Het lijkt er dus op dat de service en de klantvriendelijkheid van het personeel de belangrijkste factoren zijn voor deze groep om fooi te geven. Als ze zich goed behandeld voelen, zijn ze eerder geneigd iets extra’s achter te laten. En is de bediening minder vriendelijk? Dan is de kans groot dat er geen fooi wordt gegeven.
Waarom wel in de horeca?
Hoewel veel mensen fooi geven, is er ook een groep die hier anders over denkt. Veertien procent van de mensen geeft nooit fooi, zelfs niet na een fijne ervaring. Deze groep vindt het geven van fooi overbodig. Eén deelnemer schreef: “Ik vind fooi niet nodig. Ik doe het ook niet bij andere aankopen en ook niet bij andere dienstverleners.” Dit laat zien dat niet iedereen het vanzelfsprekend vindt om fooi te geven, ook niet in de horeca.
Sommigen vragen zich zelfs af waarom er überhaupt alleen in de horeca fooi wordt gegeven en niet bij andere dienstverleners. Een deelnemer reageerde: “Die mensen krijgen toch ook gewoon salaris? Waarom zou je dan nog extra betalen?” Een ander vult aan: “Ik vind het raar dat er in de horeca wel fooi wordt gegeven en bij andere diensten niet.” Het lijkt erop dat deze mensen het niet eerlijk vinden dat de horeca een uitzondering vormt. In hun ogen verdienen andere sectoren evenveel waardering.
Hoeveel fooi geven mensen?
Uit het onderzoek blijkt dat mensen die wel fooi geven, het bedrag vaak afronden naar een rond getal. Dit blijkt voor 44 procent van de respondenten de meest gekozen optie. Ze ronden de rekening af zodat er een mooi, rond bedrag overblijft. Voor veel mensen is dit de meest simpele manier om toch iets extra’s te geven zonder precies percentages te hoeven berekenen.
Daarnaast geeft 34 procent van de deelnemers standaard vijf tot tien procent fooi. Dit percentage wordt vaak gezien als een goede balans tussen waardering voor de service en een betaalbare fooi. Acht procent van de mensen kiest ervoor om tussen de tien en vijftien procent fooi te geven. Een kleine groep, namelijk één procent, geeft een fooi van twintig procent van het totaalbedrag, wat behoorlijk gul te noemen is.
Hoger dan twintig procent komt niet voor
Boven de twintig procent gaat bijna niemand, blijkt uit de reacties. Voor sommige mensen voelt het niet goed om zulke hoge bedragen als fooi te geven. Zoals één deelnemer het verwoordt: “Als je respect hebt voor iemand, geef je diegene niet zomaar een paar euro extra.” Voor deze mensen is fooi een blijk van waardering, maar ze vinden dat er grenzen zijn aan hoeveel je moet geven.
Samenvattend blijkt dat het geven van fooi een onderwerp is waar mensen verschillende ideeën over hebben. Voor een grote groep hangt de hoogte van de fooi af van de vriendelijkheid en service van het personeel. Anderen vinden dat fooi overbodig is, vooral omdat het maar in enkele sectoren verwacht wordt. Hoeveel fooi je geeft, verschilt dus sterk per persoon en situatie.
Bron: Radar