De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt consumenten voor ‘nepkortingen’. Veel webshops proberen met deze trucs klanten te lokken. Met Black Friday en Sinterklaas in het vooruitzicht winkelen veel mensen online. Dit maakt het extra belangrijk om goed op te letten bij aanbiedingen.
Hoe werkt de ‘van-voor’-korting?
Webshops passen vaak de zogenoemde ‘van-voor’-korting toe. Hierbij wordt een oude, hogere prijs doorgestreept, gevolgd door een lagere prijs. Het lijkt dan alsof je veel korting krijgt op de originele prijs. Maar volgens de ACM klopt deze prijs vaak niet. Webshops gebruiken soms een ‘oude’ prijs die in werkelijkheid nooit heeft gegolden. Dit zorgt ervoor dat de korting hoger lijkt dan hij echt is. Het misleiden van klanten met deze kortingsmethode is volgens de ACM niet toegestaan.
Adviesprijzen en andere verzonnen prijzen
Bij ‘van-voor’-kortingen verwijzen webshops vaak naar termen als ‘adviesprijs’, ‘fabrikantenprijs’, of ‘originele prijs’. Deze prijzen worden gebruikt om de korting groter te laten lijken. De ACM benadrukt dat webshops zo’n referentieprijs alleen mogen tonen als deze prijs ook echt in de afgelopen dertig dagen is gerekend. Helaas gebeurt dit niet altijd en kunnen consumenten daardoor makkelijk worden misleid. Veel winkels verzinnen prijzen of gebruiken referenties die nergens op gebaseerd zijn.
Nepkortingen herkennen: enkele tips
De ACM geeft aan dat het voor consumenten moeilijk kan zijn om echte kortingen van nepkortingen te onderscheiden. Toch zijn er een paar handige tips om jezelf te beschermen. Heb je al een specifiek product op het oog? De ACM raadt aan om nu al de prijs te checken. Zo kun je zelf een prijshistorie bijhouden. Daarnaast kun je op verschillende websites de prijsgeschiedenis van producten opzoeken. Dit geeft een goed beeld van de werkelijke prijsontwikkeling van het artikel.
Let dus goed op bij aanbiedingen rond Black Friday en Sinterklaas. Met een beetje extra aandacht voorkom je dat je voor een misleidende korting valt.
Bron: BNN Vara