Infovandaag
  • Actueel
  • Huis & Tuin
  • Gezondheid
  • Verhalen
  • Boulevard
  • Video’s
  • Meer
    • Over ons
    • Privacy Beleid / AV
    • Cookieverklaring
    • Contact
No Result
View All Result
Infovandaag
No Result
View All Result
Home Actueel

Dit is dus de reden van die lelijke zwarte puntjes lang je autoruit

Milou van Moors by Milou van Moors
2 september 2025

Als je goed kijkt naar de rand van je voorruit of achterruit, zie je vaak een reeks zwarte stipjes. Veel mensen denken dat het gewoon een versiering is, maar dat is niet zo. Deze stipjes en de zwarte rand hebben een duidelijke functie. Ze zorgen voor bescherming, stevigheid en een mooier uiterlijk van de autoruit.

Vroeger werden autoruiten op een andere manier bevestigd dan nu. Tot in de jaren tachtig en negentig werden ruiten meestal met een rubberen rand vastgezet. Bij oudere auto’s zie je die dikke rand nog duidelijk zitten. Het rubber zorgde ervoor dat de ruit waterdicht bleef en stevig op zijn plek zat.

Langzaam maar zeker werd de techniek veranderd. Vanaf die periode stapte de auto-industrie steeds vaker over op gelijmde ruiten. Tegenwoordig is dat de standaard. Gelijmde ruiten bieden namelijk grote voordelen voor zowel veiligheid als design. De manier waarop ze geplaatst zijn, maakt een groot verschil.

De voordelen van gelijmde ruiten

Gelijmde ruiten zorgen voor een veel strakker uiterlijk van de auto. Zonder de dikke rubberen rand ziet de auto er moderner en netter uit. Bovendien verbetert het ook de aerodynamica, omdat de lucht gemakkelijker langs de auto stroomt. Dat maakt de wagen zuiniger en stabieler op de weg.

Een ander belangrijk voordeel is dat de ruit nu deel uitmaakt van de constructie van de auto. Doordat de ruit stevig verlijmd is, vangt die krachten van de carrosserie op. Dat maakt de auto sterker en veiliger. Vooral bij ongelukken speelt dit een grote rol. De ruit werkt dus mee aan de bescherming van de inzittenden.

Toch heeft gelijmd glas ook een nadeel: je ziet de lijm zitten als er niets mee gedaan wordt. Daarom hebben fabrikanten een oplossing bedacht die zowel praktisch als mooi is. Zo ontstond de bekende zwarte rand die je rond de ruit ziet.

De functie van de zwarte rand en stipjes

De zwarte rand rondom de ruit wordt aan de binnenkant aangebracht. Het is eigenlijk een laag verf die op het glas wordt gedrukt. Daarna wordt deze verf verhit en ingebakken, zodat hij nooit meer loslaat. Hierdoor zie je de lijm niet meer zitten en krijgt de auto een nettere afwerking.

Daarnaast heeft de rand ook een belangrijke technische functie. De zwarte laag zorgt voor een goed hechtoppervlak voor de lijm. Zo blijft de ruit beter vastzitten. Tegelijk beschermt de rand de lijm tegen schadelijke zonnestralen. Zonder die bescherming zou de lijm sneller verzwakken en de ruit los kunnen raken.

Maar waarom dan de stipjes? Die zitten er niet zomaar. Ze zorgen voor een overgang tussen het zwarte gedeelte en het doorzichtige glas. Dat lijkt een detail, maar is erg belangrijk. Het heeft alles te maken met warmte en spanning in het glas.

Waarom temperatuur een rol speelt

Zwart glas warmt sneller op in de zon dan doorzichtig glas. Wanneer glas warm wordt, zet het uit. Een verlijmde ruit kan echter niet verschuiven om die uitzetting op te vangen. Dat veroorzaakt spanning in het glas. Meestal kan het glas dat wel aan, maar als het verschil te groot is, kan het barsten.

Stel dat de overgang tussen zwart en doorzichtig glas heel scherp was. Dan zou er op een klein stukje glas een groot temperatuurverschil ontstaan. Dat kan leiden tot scheuren of zelfs een gebroken ruit. Om dat te voorkomen, is er het patroon met stipjes.

De stipjes zorgen ervoor dat de overgang geleidelijk verloopt. Over een paar centimeter verandert het glas van zwart naar doorzichtig. Hierdoor verspreidt de warmte zich gelijkmatiger en is de kans op schade veel kleiner. Dit slimme detail voorkomt dus dat je ruit door de zon kapot gaat.

Waarom stipjes en geen andere vormen

De auto-industrie gebruikt vrijwel altijd stipjes voor dit patroon. Dat komt doordat de techniek van het drukken hier het meest geschikt voor is. Met stippen kan eenvoudig een gelijkmatige overgang worden gemaakt. In theorie zouden andere vormen ook werken, maar dat gebeurt eigenlijk niet.

Toch zijn er fabrikanten die wat creatiever omgaan met het ontwerp. Ontwerpers voegen soms kleine details toe in de rand van de ruit. Denk aan een klein figuurtje of logo dat alleen opvalt als je goed kijkt. Het is een manier om een uniek en speels element aan de auto toe te voegen.

Zo plaatst Jeep bijvoorbeeld een klein silhouet van een oude legerjeep in de voorruit van de Renegade. In sommige modellen is zelfs een grappige tekening van een yeti verwerkt in het donkere achterruitgedeelte. Dit soort toevoegingen zijn puur decoratief en hebben geen invloed op de veiligheid of stevigheid van de ruit.

Meer dan alleen een detail

De zwarte rand en stipjes op je autoruit zijn dus veel meer dan een versiering. Ze zorgen voor een strakke afwerking, beschermen de lijm tegen zonlicht en voorkomen dat de ruit door hitte barst. Tegelijk maken ze de auto aerodynamischer en veiliger.

Wat misschien klein en onopvallend lijkt, speelt in werkelijkheid een grote rol. Zonder deze details zouden ruiten minder stevig, minder mooi en minder veilig zijn. Het laat zien hoe belangrijk slimme techniek is in het ontwerp van auto’s. Zelfs de kleinste puntjes maken uiteindelijk een groot verschil.

Bron: AD

Lees meer ➜ Lees meer ➜

MEEST GELEZEN

  • Bizarre onthulling: Dit is waarom Rutger Castricum plotseling verdwenen is van tv

    Bizarre onthulling: Dit is waarom Rutger Castricum plotseling verdwenen is van tv

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Nick Schilder blundert tijdens optreden GP van Zandvoort. ‘Schandalig!’

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
- ADVERTENTIE -

© 2024 Infovandaag.

No Result
View All Result
  • Actueel
  • Huis & Tuin
  • Gezondheid
  • Verhalen
  • Boulevard
  • Video’s
  • Meer
    • Over ons
    • Privacy Beleid / AV
    • Cookieverklaring
    • Contact

© 2024 Infovandaag.