De flexflitser blijkt enorm succesvol in het uitdelen van boetes. Vorig jaar zorgden deze verplaatsbare flitsers voor maar liefst 751.000 boetes.
Door de flitspalen steeds op andere plekken neer te zetten, blijft de locatie onvoorspelbaar. Dat maakt het voor bestuurders lastig om te weten waar ze moeten oppassen. In tegenstelling tot veel vaste flitspalen, kunnen deze flexflitsers ook de voorkant van voertuigen fotograferen. En daar zit een interessante uitzondering.
Waarom motorrijders vaak geen boete krijgen
Het is niet direct zichtbaar of een flexflitser alleen achter verkeer flitst of ook van voren een foto maakt. Dit betekent dat een automobilist in beide gevallen een boete krijgt bij een snelheidsovertreding. Voor motorrijders ligt dat anders.
Een motorfiets heeft namelijk geen kentekenplaat aan de voorkant. Dat betekent dat als een flexflitser een foto van voren maakt, er geen boete uitgeschreven kan worden voor motorrijders.
Het Openbaar Ministerie bevestigt dit en geeft aan dat motoren niet vanaf de voorkant geflitst kunnen worden. Niet alle flexflitsers maken gebruik van deze methode, en het is ook niet zichtbaar welke flitsers alleen van achteren werken. Voor automobilisten is de kans op een boete dus veel groter dan voor motorrijders.
Nieuwe flitsers voor telefoongebruik
Sinds kort zijn er nieuwe camera’s in Nederland die bestuurders controleren op telefoongebruik achter het stuur. Deze zogenoemde focusflitsers werken net als flexflitsers: ze zijn eenvoudig te verplaatsen en staan dus nooit lang op dezelfde plek.
De overheid heeft aangekondigd dat er in totaal vijftig van deze camera’s in Nederland komen. Op dit moment is er nog een testfase, maar vanaf april worden de eerste echte boetes uitgedeeld.
Deze camera’s maken het moeilijker om ongestraft met een telefoon in de hand te rijden. De flexflitsers en focusflitsers samen zorgen ervoor dat bestuurders op steeds meer plekken rekening moeten houden met controles.
Bron: TopGear