Klanten van Bol zullen voortaan voor minstens 25 euro moeten bestellen om in aanmerking te komen voor gratis verzending. Tot voor kort gold de regel dat je bij een bestelling vanaf 20 euro geen verzendkosten hoefde te betalen.
Deze verhoging van 5 euro is een gevolg van gestegen kosten, zo legt Bol uit. Volgens professor Marketing Els Breugelmans (KU Leuven) is het geen toeval dat deze verandering juist nu wordt doorgevoerd.
De Nederlandse webwinkel verhoogt de zogenaamde “verzenddrempel” voornamelijk omdat de logistieke kosten de laatste jaren flink zijn toegenomen. “Sinds 2012 hebben we de grens van 20 euro gehanteerd, maar in die tijd is het bedrag nooit aangepast aan de inflatie.
De logistieke kosten zijn echter wel gestegen, en daarom hebben we besloten de verzenddrempel te verhogen,” aldus woordvoerder Joost Morel.
Waarom nu? De visie van experts
Volgens professor Breugelmans komt de timing van deze verhoging niet uit de lucht vallen. Ze legt uit: “We leven in een tijd waarin de consument gewend is geraakt aan prijsstijgingen. Denk aan de hogere kosten voor energie, telecom en voedsel. Hierdoor accepteren mensen nu gemakkelijker dat ook andere dingen duurder worden.”
Bol staat, samen met andere grote spelers zoals Amazon en Zalando, bekend om het aanbieden van gratis verzending. Dit heeft de norm gezet voor veel consumenten.
Kleinere webshops moeten hier vaak in mee, anders lopen ze het risico klanten te verliezen. “Hoewel het beter zou zijn als consumenten verzendkosten zelf zouden betalen, blijft het moeilijk om gratis verzending terug te draaien,” aldus Breugelmans. “Zodra één bedrijf het afschaft, volgt de concurrentie snel om klanten te winnen.”
Hoe Bol omgaat met verzendkosten
Bol moedigt klanten aan om meerdere producten in één keer te bestellen, in plaats van veel kleine bestellingen te doen. Hiermee hopen ze het aantal leveringen per klant te verminderen.
Toch is dit niet altijd haalbaar, aangezien zo’n 70% van de producten die via Bol worden verkocht, afkomstig zijn van externe verkopers. Deze producten worden vaak apart verzonden, waardoor de verzenddrempel van 25 euro niet altijd van toepassing is.
Voor de producten die Bol zelf verkoopt, geldt de nieuwe drempel wel. De beslissing om de grens te verhogen komt voort uit het feit dat gratis verzending eigenlijk nooit écht gratis is.
Of de kosten worden doorberekend aan de verkopers, of Bol zelf moet inleveren op de winstmarge. Dit dilemma speelt ook bij andere grote bedrijven, die op zoek zijn naar manieren om de kosten te dekken. Het verhogen van de bestelbedragen voor gratis verzending is daar één van.
Gratis verzending voor boeken
Wat wel altijd gratis wordt verzonden, zijn Nederlandstalige boeken. Bol begon in 1999 als een van de eerste online boekwinkels in Europa. Boeken zijn nog steeds een belangrijk onderdeel van het bedrijf.
Sinds 2020 steunt Bol het project “Bollebozen”, dat gericht is op het bevorderen van leesplezier bij kinderen in Vlaanderen en Nederland. Vanaf nu worden Nederlandstalige boeken altijd zonder verzendkosten geleverd, als onderdeel van hun missie om lezen te stimuleren.
Bron: VRT.be