Een landelijke treinstaking kan voor veel frustratie zorgen, zeker als je vaste plannen hebt. Toch is er goed nieuws voor reizigers die hierdoor zijn benadeeld. De NS biedt namelijk in sommige gevallen een vergoeding aan. Op de website van de NS staat precies uitgelegd hoe dit werkt en wie er in aanmerking komt. Heb jij dinsdag niet met de trein kunnen reizen vanwege de staking? Dan is het slim om te checken of jij recht hebt op geld terug.
Wanneer krijg je een vergoeding?
De staking van dinsdag heeft gevolgen voor het hele land. Dit betekent dat er in vrijwel geen enkele regio NS-treinen rijden. Ben jij iemand die op die dag van plan was met de trein te reizen en daardoor bent gedupeerd? Dan kun je misschien een vergoeding aanvragen. De vergoeding geldt alleen voor mensen die die dag daadwerkelijk zijn geraakt door de staking.
Stel: je wilde dinsdag van Delft naar Rotterdam reizen met NS. Maar door de staking ging er geen enkele trein. In dat geval kun je onder bepaalde voorwaarden een vergoeding krijgen. Die regeling is speciaal ingesteld voor situaties waarin reizigers niet op hun bestemming kunnen komen door een staking.
Welke regelingen zijn er?
De NS biedt twee verschillende mogelijkheden aan voor reizigers die geld terug willen. Je kunt kiezen voor de regeling ‘Geld Terug bij Vertraging’ (GTBV) of voor een vergoeding voor vervangend vervoer. Bij die tweede optie kun je tot maximaal 25 euro per persoon per dag terugkrijgen. Je moet dan wel zelf voor ander vervoer gezorgd hebben, zoals een auto, taxi of bus.
Let wel op: je kunt niet voor beide regelingen kiezen. Als je besluit gebruik te maken van GTBV, dan vervalt je recht op vergoeding voor ander vervoer. Andersom geldt hetzelfde. Maak dus een keuze die het beste bij jouw situatie past.
Afhankelijk van je vervoerbewijs
Welke regeling je precies kunt gebruiken, hangt af van het soort kaartje dat je hebt. Heb je een los ticket gekocht of reis je met een OV-chipkaart? Dan kom je mogelijk in aanmerking voor een volledige vergoeding als je meer dan 60 minuten vertraging hebt gehad. Je kunt dan via een formulier op de NS-website je geld terugvragen.
Heb je een abonnement bij NS? Dan werkt het iets anders. Afhankelijk van welk abonnement je hebt, kun je een deel van het maandbedrag terugkrijgen. Ook hier geldt dat je vertraging moet hebben gehad door de staking. Dit wordt per abonnementstype anders bekeken.
Als je op eigen initiatief met een ander vervoermiddel bent gereisd, kun je die kosten ook gedeeltelijk terugvragen. Dat geldt bijvoorbeeld voor mensen die de auto hebben gepakt of een taxi hebben genomen om alsnog op hun bestemming te komen. De NS vergoedt in zulke gevallen tot een maximum van 25 euro per persoon per dag.
Zo vraag je een vergoeding aan
Het indienen van een claim kan vanaf 10 juni via de website van NS. Daar kun je een formulier invullen dat aansluit bij jouw situatie. Het is belangrijk dat je dit goed en volledig doet. Vergeet niet om eventuele bonnetjes of bewijs van je reis mee te sturen als je aanspraak maakt op vervangend vervoer.
Lees vooraf goed de voorwaarden op de site. Zo weet je zeker of je in aanmerking komt en voorkom je teleurstelling. Soms gelden er namelijk uitzonderingen of extra eisen, bijvoorbeeld bij reizen met een kortingskaart of wanneer je gebruikmaakt van regionale lijnen.
Achtergrond van de staking
De staking komt voort uit een conflict tussen de NS en de spoorvakbonden. Die willen dat er betere afspraken komen in de cao. Eerder maakten de bonden bekend te gaan staken in het westen van het land. Daardoor zouden er geen treinen rijden in Zuid-Holland, Zeeland en delen van West-Brabant.
Later volgde de mededeling dat ook de regio Noord-West, waaronder een groot deel van de Randstad valt, zich bij de staking aansluit. Hierdoor zou het voor NS onmogelijk worden om nog een betrouwbare dienstregeling aan te houden. Daarom is er uiteindelijk besloten om alle NS-treinen in het hele land te schrappen. Zo wil NS voorkomen dat reizigers voor niets op het station staan.
De staking zorgt dus voor veel hinder. Maar gelukkig zijn er regelingen om reizigers die direct zijn geraakt enigszins te compenseren. Zo probeert NS de overlast enigszins te beperken. Mocht je twijfelen of je recht hebt op een vergoeding, neem dan contact op met de klantenservice van NS of raadpleeg hun website.
Door slim gebruik te maken van de aangeboden regelingen, voorkom je dat je zelf opdraait voor kosten die buiten jouw schuld zijn ontstaan. Zeker in tijden van stijgende prijzen is dat geen overbodige luxe. Dus: heb je door de staking extra kosten gemaakt of ben je je reisgeld kwijt? Kijk dan of jij geld kunt terugkrijgen en vul het formulier in zodra het kan. Zo ben je in elk geval een beetje geholpen in deze lastige situatie.
Bron:Â Hart van Nederland