Sta jij ook weleens voor het schap te twijfelen tussen een duur merk en een goedkoper huismerk? Misschien denk je: die dure zal vast beter zijn. Maar dat klopt niet altijd. Wat veel mensen niet weten, is dat veel producten precies uit dezelfde fabriek komen. Ze zijn zelfs vaak op hetzelfde moment gemaakt, door dezelfde machine en met dezelfde vrachtwagen vervoerd.
Wat is private labeling precies?
In de supermarkt zie je allerlei merken. Bekende A-merken zoals Unox, Campina of Verkade, maar ook goedkopere huismerken van bijvoorbeeld Albert Heijn, Jumbo of Lidl. Die A-merken worden gemaakt in grote fabrieken die dag en nacht draaien. Alleen met hun eigen merk kunnen ze vaak niet genoeg producten maken om de fabriek rendabel te houden. Daarom maken ze in de stille uren producten voor supermarkten die dan een ander etiket krijgen.
Dat heet private labeling. De fabriek stopt even, er wordt een andere rol etiketten opgehangen en daarna loopt de productie weer gewoon door. Het product is vaak bijna hetzelfde, alleen de naam en verpakking zijn anders.
Hoe kun je het zelf controleren?
Misschien geloof je het nog niet helemaal. Maar je kunt het zelf controleren. Op alle dierlijke producten – zoals vlees, eieren, vis en zuivel – moet een stempel staan. Dat is een ovaal met een code erin. Die code heet het identificatiemerk.
In dat stempeltje zie je bijvoorbeeld staan: NL Z0056 EG. De letters ‘NL’ staan voor Nederland. ‘EG’ betekent Europese Gemeenschap. De code in het midden verwijst naar de specifieke fabriek waar het product vandaan komt.
Als je een pak melk van een A-merk en een pak melk van een huismerk naast elkaar legt, zie je soms precies dezelfde code. Dat betekent: ze komen uit dezelfde fabriek. Ze zijn dus onder dezelfde omstandigheden gemaakt, waarschijnlijk zelfs met melk van dezelfde koeien.
Ook bij koekjes, bier en chips
Niet alleen zuivel komt uit dezelfde fabriek. Ook veel andere producten worden door dezelfde producenten gemaakt. Zo bakt een fabriek als Pally Biscuits in Nieuwegein miljoenen koekjes per dag. Een deel daarvan komt in een luxe verpakking, de rest wordt verkocht als goedkoop huismerk.
Bij bier zie je hetzelfde. Mensen zeggen vaak dat goedkoop bier niet lekker is, maar dat klopt meestal niet. Veel van dat bier wordt namelijk gewoon gebrouwen bij Bavaria of de Belgische brouwerij Martens. Dus de kans is groot dat jouw goedkope biertje uit exact dezelfde ketel komt als een bekend A-merk.
Voor chips en nootjes geldt hetzelfde. Intersnack – bekend van Chio – maakt op grote schaal zoutjes. Ze stoppen de ene helft in een dure zak en de andere helft in een goedkopere verpakking voor supermarkten.
Is het product dan ook precies hetzelfde?
Hier zit een klein verschil. De fabriek is vaak hetzelfde, maar het recept hoeft niet exact gelijk te zijn. Zo kunnen de ingrediënten net wat anders zijn. Denk aan pindakaas: de A-merk versie bevat misschien 85% pinda’s, terwijl het huismerk het houdt bij 75%. Of bij koekjes wordt roomboter gebruikt in het merkproduct en goedkopere palmolie in de budgetvariant.
Ook worden sommige producten geselecteerd op uiterlijk. De mooiste frietjes gaan in de zak van Aviko, terwijl de iets kromme exemplaren worden gebruikt voor een goedkoper merk zoals Euroshopper. Het smaakt hetzelfde, maar het ziet er iets anders uit.
Soms zijn de producten wel helemaal identiek. Dit zie je vooral bij simpele producten zoals melk, bloem, suiker of mineraalwater. In dat geval is er echt geen verschil. Water is water en melk is melk, daar valt weinig aan te veranderen.
Hoe kun je slimmer kiezen in de supermarkt?
Als je weet hoe dit systeem werkt, kun je slimmer boodschappen doen. Kijk bij dierlijke producten goed naar de code in het stempeltje. Zie je bij twee pakken dezelfde code? Dan weet je dat ze uit dezelfde fabriek komen. In dat geval kun je gerust het goedkoopste product kiezen.
Let ook op de ingrediëntenlijst. Staat daar hetzelfde op als bij het dure product? Dan is de kans groot dat je hetzelfde in huis haalt, maar dan voor minder geld.
Natuurlijk is er soms wel een smaakverschil. Bij producten als pindakaas, koekjes of sauzen kan het zijn dat het A-merk net wat voller of romiger smaakt. Maar in veel gevallen merk je er bijna niks van. Zeker bij producten als melk of suiker is er geen verschil.
Supermarkten doen hun best om jou te laten denken dat het A-merk beter is. Dat begint al bij de verpakking. A-merken hebben vaak een mooiere uitstraling, opvallende kleuren of reclamecampagnes. Dat zorgt ervoor dat je als klant eerder geneigd bent het duurdere product te pakken.
Bron: Panorama



