Radio-dj Giel Beelen heeft maandagochtend via Instagram een opvallende update gedeeld over zijn zender YourSafe Radio. Hij kondigde aan dat hij stopt met het zelfbedachte festivalconcept waarmee hij de Nederlandse radiowereld wilde vernieuwen. Ondanks de teleurstelling kijkt hij met trots terug op wat ze hebben geprobeerd. “Het was een dappere sprong, iets wat nog nooit eerder op de radio is gedaan,” schrijft hij. “Juist daarom ben ik trots dat we het hebben geprobeerd.”

Giel noemt het een gewaagd avontuur dat zowel creatief als leerzaam is geweest. Hij benadrukt dat vernieuwing niet zonder risico’s komt. “Revolutie betekent experimenteren, fouten maken, leren en bijsturen, en dat hebben we gedaan,” schrijft hij openhartig. Het stoppen van het concept valt hem zwaar, vooral omdat het veel mensen raakt die eraan meewerkten.
Pijnlijk besluit na veel inzet
In zijn bericht laat Giel weten dat het hem pijn deed om zijn team in te lichten. “Het deed me oprecht veel pijn om meer dan honderd makers, die ik zelf had gevraagd, te vertellen dat hun show stopt,” vertelt hij. In totaal ging het om meer dan vijftig verschillende shows per week, elk met een eigen stijl en persoonlijkheid. “Echt uniek, maar commercieel nog niet te dragen,” legt hij uit.
Ondanks dat het project veel enthousiasme opleverde, bleek het financieel te zwaar om vol te houden. De diversiteit aan programma’s was bijzonder, maar ook moeilijk te organiseren. Toch benadrukt Giel dat hij niets met spijt achterlaat. Hij ziet het niet als een mislukking, maar als een stap in een groter proces. “We hebben geschiedenis geschreven door iets totaal nieuws te proberen,” zegt hij.
Dit bericht op Instagram bekijken
Een nieuw hoofdstuk voor YourSafe Radio
Hoewel hij stopt met het festivalconcept, is Giel niet van plan om de zender op te geven. Hij kondigt aan dat dit juist het begin is van een nieuwe fase. “We sluiten een hoofdstuk af, niet het boek,” schrijft hij. “Ik blijf de creatieve motor, maar niet langer als festivalprogrammeur. Vanaf nu zijn we zelf de afzender: één stem, één richting, één verhaal.”
Hij legt uit dat de zender zich voortaan meer gaat richten op een duidelijker geluid en een jongere doelgroep. De focus ligt op Generatie Z, een groep luisteraars die volgens hem steeds moeilijker te bereiken is met traditionele radio. “We kiezen voor meer focus, meer herkenning en een geluid dat nog dichter bij Gen Z ligt,” vertelt hij. “Dit is geen einde, dit is een nieuwe bladzijde.”
Giel wil met deze verandering terug naar de basis van radio: één duidelijke toon, met verhalen en muziek die passen bij de belevingswereld van jongeren. Hij hoopt dat YourSafe Radio zich kan blijven onderscheiden door vernieuwend en authentiek te blijven, zonder de druk van tientallen losse programma’s.

De moeilijke start van een vernieuwend project
De radiozender van Giel kende een lastige start. Twee jaar geleden werd het station gelanceerd onder de naam Radio4All, maar bij de eerste uitzending was er alleen ruis te horen. De zender had toen net de FM-frequentie van Sublime overgenomen, maar was technisch nog niet klaar om echt uit te zenden. Dat zorgde voor veel verwarring bij luisteraars.
In juli van datzelfde jaar werd de frequentie tijdens een veiling officieel gekocht door Financial News Radio voor 6,1 miljoen euro. Daarna kreeg het project een nieuwe richting. De zender werd omgedoopt tot YourSafe Radio en moest een plek worden voor iedereen die radio wilde maken. Giel noemde het destijds “een radiolaboratorium” waarin makers de vrijheid kregen om te experimenteren met nieuwe formats, muziekstijlen en onderwerpen.
Het idee achter het station was dat radio persoonlijker en creatiever moest worden. Niet één stem die alles bepaalt, maar tientallen verschillende makers die elk hun eigen publiek aanspreken. Dat concept werkte inspirerend, maar bleek op de lange termijn moeilijk vol te houden zonder stabiele inkomsten.

Terug naar zijn liefde voor radio
Hoewel hij als creatief directeur vooral achter de schermen werkte, kon Giel het niet laten om uiteindelijk zelf weer achter de microfoon te kruipen. In augustus kondigde hij aan dat hij zijn eigen programma ging maken: Giels Radio Show. Daarmee keerde hij terug naar zijn oude liefde – het maken van live radio.
“Het voelt ontzettend goed om weer écht radio te maken,” vertelde hij destijds enthousiast. “Mijn eigen show, mijn eigen muziek, mijn eigen sfeer. Spannend, want technisch is het heel anders dan ik gewend ben. Maar het klinkt waanzinnig.” Met zijn nieuwe programma wilde hij weer een directe band met de luisteraar opbouwen, iets wat hem altijd heeft gedreven in zijn carrière.
De bekende dj bouwde zijn reputatie op bij zenders als 3FM, NPO Radio 2 en Radio Veronica. Zijn energie en vernieuwingsdrang hebben hem altijd onderscheiden. Met YourSafe Radio probeerde hij de volgende stap te zetten in de evolutie van radio, gericht op een generatie die vooral online leeft. Hoewel het niet helemaal ging zoals gehoopt, blijft Giel overtuigd van de kracht van vernieuwing.
Hij sluit zijn bericht af met een positieve toon: “Ik heb ongelooflijk veel geleerd van dit avontuur. En juist daarom voelt dit niet als een einde, maar als een nieuw begin.” Volgens hem is radio nog lang niet dood, maar moet het zich aanpassen aan de tijd. Met YourSafe Radio wil hij die verandering blijven aanjagen, zij het in een andere vorm dan oorspronkelijk gepland.
Bron: Shownieuws
