Infovandaag
  • Actueel
  • Huis & Tuin
  • Gezondheid
  • Verhalen
  • Boulevard
  • Video’s
  • Meer
    • Over ons
    • Privacy Beleid / AV
    • Cookieverklaring
    • Contact
No Result
View All Result
Infovandaag
No Result
View All Result
Home Actueel

Dit zegt de auto de je rijdt over de hoogte van je IQ

Angela Reijkers by Angela Reijkers
6 november 2025

Dat een auto iets over je persoonlijkheid zegt, hoor je wel vaker. Mensen trekken snel conclusies op basis van het merk dat je rijdt. Zo worden BMW-rijders vaak gezien als asociaal op de weg, en Volkswagen-bestuurders hebben volgens clichés een reputatie als notoire vreemdgangers. Peugeot-rijders zouden dan weer beroerde chauffeurs zijn. Maar nu blijkt uit nieuw onderzoek dat het automerk niet alleen iets zegt over je gedrag, maar misschien zelfs over je intelligentie. De resultaten zijn opvallend én verrassend.

Silver honda sedan on brown sand during sunset

Onderzoek naar de relatie tussen auto en IQ

Het onderzoek werd uitgevoerd door Scrap Car Comparison, een organisatie die normaal gesproken oude auto’s vergelijkt en opkoopt. Dit keer wilden ze weten of er een verband bestaat tussen het merk auto en het IQ van de bestuurder. Meer dan tweeduizend automobilisten deden mee aan het onderzoek. Elke deelnemer maakte een standaard IQ-test en gaf aan welk merk auto hij of zij rijdt. Daarna werden de testresultaten naast de automerken gelegd om te kijken of er patronen zichtbaar waren.

De onderzoekers ontdekten dat bepaalde merken opvallend vaak werden gereden door mensen met hogere IQ-scores. Bij andere merken was het juist andersom: die werden vaker geassocieerd met een wat lager gemiddelde. Hoewel het natuurlijk niet betekent dat je meteen slimmer of dommer bent op basis van je auto, laten de cijfers wel interessante trends zien.

Skoda-rijders scoren het hoogst

De grootste verrassing uit het onderzoek is dat Skoda-rijders gemiddeld het hoogste IQ hebben. Mensen die in een Skoda rijden, scoorden namelijk het best van allemaal. Ze zouden dus volgens de test de slimste automobilisten zijn. Dat zal voor veel mensen onverwacht klinken, want Skoda staat bekend als een degelijk, maar niet bijzonder opvallend merk. Misschien zit daar juist het geheim: praktische mensen kiezen vaak voor betrouwbaarheid boven status.

Ook bestuurders van Mini Cooper, Peugeot en Suzuki kwamen goed uit de test. Zij haalden eveneens hoge IQ-scores en behoren tot de “intelligente” groep automobilisten. Deze merken trekken vaak mensen aan die volgens het onderzoek nuchter, analytisch en redelijk doordacht met hun keuzes omgaan.

Black land rover vehicle

Minder slimme bestuurders achter bepaalde merken

Niet iedereen kwam even goed uit de test. Bestuurders van Land Rover, Fiat en BMW scoorden gemiddeld het laagst op de IQ-test. Vooral BMW-rijders, die al de reputatie hebben van ongeduldige of agressieve weggebruikers, kregen opnieuw een tikje tegen hun imago. De onderzoekers benadrukken wel dat dit geen absolute waarheid is, maar dat de cijfers laten zien dat er opvallende verschillen zijn tussen groepen autobezitters.

Waarom juist deze merken lager scoorden, blijft onduidelijk. Misschien kiezen sommige mensen een auto vooral om indruk te maken, in plaats van om praktische redenen. Anderen denken dat het te maken heeft met lifestyle en prioriteiten: iemand die waarde hecht aan status en snelheid, kijkt anders naar geld en gemak dan iemand die vooral efficiëntie belangrijk vindt.

Wat zeggen de cijfers eigenlijk echt?

Hoewel het onderzoek veel aandacht krijgt, moet je de resultaten met een korreltje zout nemen. Een IQ-test meet een bepaald type intelligentie, maar zegt niet alles over iemands inzicht of vaardigheden. Bovendien spelen talloze factoren een rol bij de keuze van een auto: budget, gezinssituatie, werk, of simpelweg smaak.

Toch vinden veel mensen het grappig en herkenbaar. Auto’s roepen nu eenmaal emoties op. De manier waarop iemand rijdt of zijn auto onderhoudt, kan veel zeggen over karakter. Zo wordt de Skoda vaak gekozen door mensen die praktisch en nuchter zijn, terwijl een Land Rover juist populair is bij avontuurlijke types die graag opvallen. En BMW-rijders? Die worden meestal gezien als zelfverzekerd en competitief — eigenschappen die soms verkeerd geïnterpreteerd worden als arrogant.

Black and yellow jeep wrangler

De psychologie achter automerken

Psychologen zien al langer dat de keuze voor een bepaald merk iets zegt over hoe iemand zichzelf wil presenteren. Een auto is meer dan alleen vervoer; het is ook een symbool van identiteit. Wie in een Mini Cooper rijdt, kiest bijvoorbeeld vaak bewust voor iets speels en stijlvol. Een Peugeot-rijder wil meestal comfort en betaalbaarheid. En iemand met een Suzuki kiest eerder voor betrouwbaarheid en eenvoud.

Het is dus niet zo gek dat er verschillen in gedrag en misschien zelfs denkwijze zichtbaar worden tussen bestuurders van verschillende merken. Mensen die bewust kiezen voor een nuchtere, praktische auto, blijken volgens dit onderzoek vaak rationeler in hun keuzes. Degenen die juist voor luxe en uiterlijk vertoon gaan, zouden meer op gevoel handelen dan op analyse.

De humor van het onderzoek

Hoewel de resultaten serieus zijn verzameld, is het onderzoek vooral met een knipoog bedoeld. Het is niet de bedoeling dat Skoda-rijders zich ineens slimmer voelen of dat BMW-rijders zich aangesproken voelen. Uiteindelijk zegt een auto maar beperkt iets over je intellect. Het is eerder een leuke manier om te kijken naar verschillen in smaak, gedrag en zelfbeeld.

A close up of the front of a car

Toch zorgt het onderzoek voor veel gesprekken, vooral op sociale media. Mensen herkennen zich in de stereotypes of doen er juist lacherig over. Sommigen grapten dat ze na het lezen van het rapport hun auto meteen wilden inruilen voor een Skoda. Anderen wezen erop dat intelligentie natuurlijk niet in cijfers of merken te vangen is.

Wat we kunnen leren van dit onderzoek

Wat dit onderzoek vooral laat zien, is hoe sterk de band is tussen identiteit en bezit. Een auto is niet zomaar een vervoermiddel; het weerspiegelt vaak hoe iemand denkt en leeft. Of je nu kiest voor een praktische Skoda of een opvallende BMW, uiteindelijk zegt de manier waarop je rijdt waarschijnlijk meer over je dan het merk zelf.

Het blijft interessant dat zo’n eenvoudig onderwerp als je auto zoveel emoties kan oproepen. Misschien is dat ook waarom dit soort onderzoeken zo populair zijn. Ze geven mensen de kans om zichzelf en anderen met een glimlach te bekijken — en dat is misschien wel de slimste les van allemaal.

Bron: Panorama

Lees meer ➜ Lees meer ➜

MEEST GELEZEN

  • Onze gedachten zijn momenteel bij Frank Lammers (53)

    Onze gedachten zijn momenteel bij Frank Lammers (53)

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Koningin Máxima moet afkicken: ‘Dit kan echt niet’

    0 shares
    Share 0 Tweet 0

© 2024 Infovandaag.

No Result
View All Result
  • Actueel
  • Huis & Tuin
  • Gezondheid
  • Verhalen
  • Boulevard
  • Video’s
  • Meer
    • Over ons
    • Privacy Beleid / AV
    • Cookieverklaring
    • Contact

© 2024 Infovandaag.