Infovandaag
  • Actueel
  • Huis & Tuin
  • Gezondheid
  • Verhalen
  • Boulevard
  • Video’s
  • Meer
    • Over ons
    • Privacy Beleid / AV
    • Cookieverklaring
    • Contact
No Result
View All Result
Infovandaag
No Result
View All Result
Home Actueel

Wow: dankzij deze nieuwe tunnel ben je binnenkort in 10 minuten in Denemarken

Angela Reijkers by Angela Reijkers
25 september 2025

Veel kinderen hebben ooit gedacht dat je in de Kanaaltunnel vissen zou zien zwemmen. De teleurstelling was groot toen bleek dat je alleen maar donker beton ziet. Hetzelfde geldt straks voor de Fehmarnbelttunnel. Dit wordt geen glazen koker onder water, maar een massief bouwwerk van miljoenen tonnen beton. Toch is het een indrukwekkend project.

De Fehmarnbelttunnel wordt namelijk de langste afgezonken tunnel ter wereld. Hij verbindt het Duitse eiland Fehmarn met het Deense eiland Lolland. Misschien klinken die plekken onbekend, maar de tunnel speelt straks een belangrijke rol in het verkeer tussen Scandinavië en centraal-Europa. Vooral voor reizigers die naar Kopenhagen rijden zonder de ferry te willen nemen, is dit een enorme tijdsbesparing.

De bouw van de tunnel vraagt om ongekend grote middelen. Om de gigantische buizen te produceren, is er in Denemarken zelfs tijdelijk de grootste betonfabriek ter wereld gebouwd. Het gaat hier om miljoenen tonnen materiaal die zorgvuldig in zee worden afgezonken. Dit project laat zien wat er technisch mogelijk is, maar ook hoe complex zulke werken zijn.

Hoe de tunnel wordt gebouwd

De totale lengte van de Fehmarnbelttunnel wordt achttien kilometer. Het doel is om een vaste verbinding te maken tussen Scandinavië en Duitsland. Zo kunnen reizigers en goederen veel sneller doorstromen. Niet alleen automobilisten profiteren hiervan, ook de treinverbinding krijgt een grote impuls. Met de trein duurt de rit straks slechts zeven minuten.

De tunnel wordt gebouwd door enorme betonnen elementen op de zeebodem neer te leggen. Deze delen zijn elk ruim tweehonderd meter lang en wegen meer dan 73.000 ton. Ze worden zorgvuldig naast elkaar geplaatst en daarna verbonden. Het proces vraagt om een precisie van slechts vijftien millimeter. Dat is bijna onvoorstelbaar bij zulke afmetingen.

Als de delen eenmaal liggen, worden ze bedekt met zand en stenen. Na enkele jaren is de tunnel van buitenaf niet meer zichtbaar. Het resultaat is een veilige en stabiele verbinding diep onder de zee. Dit soort techniek wordt ook bij andere tunnels gebruikt, maar nergens op zo’n grote schaal als hier.

Vertraging bij de planning

De bouw van de Fehmarnbelttunnel verloopt niet helemaal volgens schema. Oorspronkelijk was het plan om de tunnel in 2029 te openen. Inmiddels is duidelijk dat er vertraging is. Het belangrijkste probleem is het schip dat de gigantische tunnelelementen moet vervoeren. Dit speciaal ontworpen schip blijkt later klaar te zijn dan gepland.

Het ontwerp duurde anderhalf jaar langer dan verwacht. Dat zorgt nu voor onzekerheid over het verdere verloop van de bouw. Volgens de organisatie achter het project is het nog onduidelijk hoeveel tijd er in de komende jaren kan worden ingehaald. Bij dit soort megaprojecten is de ervaring vaak dat vertraging moeilijk goed te maken is.

Elk onderdeel van de tunnel weegt tienduizenden tonnen en kan dus niet zomaar vervoerd worden. Er is enorm materieel nodig om alles veilig en nauwkeurig neer te leggen. Dat maakt het project ingewikkeld en gevoelig voor vertraging. Toch blijft het doel overeind om de verbinding zo snel mogelijk af te ronden.

Feiten over de Fehmarnbelttunnel

Voor dit project is een speciale betonfabriek gebouwd in Denemarken. Daar worden de tunnelelementen van 217 meter lang geproduceerd. Deze elementen worden daarna een voor een afgezonken en zorgvuldig op elkaar aangesloten. De precisie waarmee dit gebeurt, is ongekend. Slechts vijftien millimeter speling is toegestaan.

De elementen wegen ieder zo’n 73.500 ton. Na het plaatsen worden ze bedekt met zand en steen om ze stevig te verankeren. Binnenin de tunnel komt niet alleen ruimte voor auto’s, maar ook voor treinen. Dat maakt de verbinding veelzijdig en aantrekkelijk voor zowel passagiers als goederenvervoer.

Met de trein duurt de rit door de tunnel straks slechts zeven minuten. Voor automobilisten wordt het een snelle en comfortabele verbinding tussen Duitsland en Denemarken. Het hele project moet de reistijd in de regio aanzienlijk verkorten en zo handel en toerisme stimuleren.

Waarom deze tunnel belangrijk is

De Fehmarnbelttunnel is niet zomaar een bouwproject. Het is een symbolische en praktische verbinding tussen twee regio’s van Europa. Voor Denemarken betekent het snellere toegang tot Duitsland en de rest van het continent. Voor Duitsland en andere landen in Europa opent het een directe route naar Scandinavië.

Het project staat symbool voor samenwerking en technische vooruitgang. Hoewel er vertragingen zijn, blijft de ambitie groot. Uiteindelijk gaat deze tunnel miljoenen mensen en bedrijven voordeel bieden. Minder reistijd, betere verbindingen en meer mogelijkheden voor handel maken dit project van groot belang.

Wie straks door de tunnel reist, ziet misschien geen vissen of zeeleven. In plaats daarvan ervaar je het resultaat van een van de grootste bouwprojecten van deze tijd. Een tunnel die laat zien hoe techniek en samenwerking grenzen letterlijk en figuurlijk kunnen verleggen.

Bron: TopGear

Lees meer ➜ Lees meer ➜

MEEST GELEZEN

  • Verschrikkelijke onthulling: Dit is waarom Albert Verlinde plotseling afwezig is bij RTL Tonight

    Verschrikkelijke onthulling: Dit is waarom Albert Verlinde plotseling afwezig is bij RTL Tonight

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Onze gedachten zijn momenteel bij Enzo Knol

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Jeroen Rietbergen betrapt: relatie met Linda de Mol opnieuw in zwaar weer

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Geweldig! Babynieuws voor deze MAFS-deelneemster

    0 shares
    Share 0 Tweet 0

© 2024 Infovandaag.

No Result
View All Result
  • Actueel
  • Huis & Tuin
  • Gezondheid
  • Verhalen
  • Boulevard
  • Video’s
  • Meer
    • Over ons
    • Privacy Beleid / AV
    • Cookieverklaring
    • Contact

© 2024 Infovandaag.