WhatsApp gaat binnenkort starten met het tonen van advertenties in de app. De reclames zullen te zien zijn in het gedeelte met updates, waar je normaal gesproken statusberichten van vrienden en familie ziet. In dit overzicht worden straks ook berichten van bedrijven geplaatst. Deze advertenties komen dus niet in je gesprekken terecht, maar worden wel zichtbaar in een deel van de app dat veel mensen dagelijks gebruiken. Wanneer deze verandering in Nederland zichtbaar wordt, is nog niet bekend. Meta, het moederbedrijf van WhatsApp, wil geen precieze datum geven. Wel is duidelijk dat deze aanpassing binnenkort wereldwijd wordt uitgerold.
De plek waar de reclames te zien zullen zijn, is het zogenaamde ‘status-tabblad’. In dat gedeelte kunnen mensen foto’s, video’s of korte tekstberichten delen die na 24 uur vanzelf verdwijnen. Deze functie lijkt sterk op de ‘stories’ van Facebook en Instagram, die ook van Meta zijn. Tussen de persoonlijke verhalen die mensen daar plaatsen, komt binnenkort ook reclame van externe bedrijven te staan. Volgens Meta is dit de meest logische plek in de app om advertenties te tonen. Voor de gebruiker die alleen chatberichten stuurt, zou er volgens het bedrijf niets veranderen.
Van belofte naar verdienmodel
Toen WhatsApp in 2014 werd overgenomen door Facebook, dat nu Meta heet, beloofde het bedrijf dat er geen advertenties in de app zouden komen. WhatsApp moest een plek blijven waar mensen veilig en zonder afleiding met elkaar konden communiceren. Destijds betaalde Meta ruim 22 miljard dollar voor de berichtendienst. Het oorspronkelijke idee was om gebruikers een klein bedrag per jaar te laten betalen, maar daar werd twee jaar later al vanaf gezien. WhatsApp bleef gratis, en de belofte om reclamevrij te blijven bleef toen nog staan.
Toch werd er achter de schermen al lang nagedacht over hoe er tóch geld verdiend kon worden met de miljarden gebruikers van de app. In 2018 liet een topman van WhatsApp al weten dat het bedrijf plannen had om advertenties toe te voegen. Dat idee lag toen al op tafel, maar het duurde jaren voordat het daadwerkelijk werd uitgevoerd. Nu lijkt Meta dus definitief voor een ander pad gekozen te hebben. WhatsApp zal vanaf nu niet langer volledig reclamevrij zijn.
Advertenties met beperkte informatie
Gebruikers hoeven zich geen zorgen te maken dat hun persoonlijke berichten worden gebruikt voor reclame. WhatsApp heeft versleuteling, wat betekent dat berichten alleen gelezen kunnen worden door de verzenders en ontvangers. Zelfs WhatsApp of Meta kunnen die berichten niet bekijken. De advertenties zullen dus niet gebaseerd zijn op wat je met anderen bespreekt in de chat.
De informatie die wél gebruikt wordt, is veel beperkter. Denk hierbij aan je land of taalinstelling. Hierdoor kan een Nederlands bedrijf bijvoorbeeld alleen advertenties laten zien aan mensen in Nederland. Ook kunnen advertenties afgestemd worden op de kanalen die jij volgt in WhatsApp. Deze kanalen zijn een soort nieuwsrubrieken binnen de app, bijvoorbeeld van sportclubs, media of artiesten. Als jij meerdere voetbalclubs volgt, dan kan een bedrijf dat voetbalproducten verkoopt je een bijpassende advertentie laten zien.
Volgens Meta worden er geen telefoonnummers gedeeld met adverteerders. Ook zegt het bedrijf dat telefoonnummers niet verkocht zullen worden. De privacy van gebruikers zou dus gewaarborgd blijven, ook al worden er advertenties getoond. Toch blijven veel gebruikers kritisch, juist omdat eerder was beloofd dat WhatsApp altijd reclamevrij zou blijven.
Waarom juist nu deze verandering?
Meta heeft de laatste jaren veel moeite om geld te verdienen met sommige van zijn populaire platforms. WhatsApp is wereldwijd een van de meest gebruikte apps, maar levert weinig directe inkomsten op. Daarom zoekt het bedrijf naar manieren om daar verandering in te brengen. Door advertenties toe te voegen aan het statusgedeelte, kan Meta bedrijven laten betalen voor zichtbaarheid bij een groot publiek.
Volgens Meta gebruiken dagelijks 1,5 miljard mensen wereldwijd het updates-tabblad van WhatsApp. In 2018 waren dat er nog ‘maar’ 450 miljoen. Die groei maakt dit gedeelte van de app aantrekkelijk voor adverteerders. Meta denkt dat het laten zien van reclame in dit tabblad weinig impact zal hebben op het gebruiksgemak van de app. Mensen die WhatsApp vooral gebruiken om te chatten, zouden geen verschil merken. Toch zullen veel gebruikers het gevoel hebben dat er iets verandert aan de app die altijd simpel en reclamevrij was.
Wat jij kunt verwachten als gebruiker
Voor nu blijft het bij advertenties in het updates-tabblad. Als je geen gebruik maakt van statusberichten of kanalen, zal je weinig merken van de verandering. Maar zodra je wel kijkt naar de updates van vrienden of organisaties, krijg je waarschijnlijk ook commerciële berichten te zien. Hoe vaak en hoe zichtbaar deze advertenties zullen zijn, is nog niet duidelijk.
WhatsApp hoopt dat gebruikers de verandering zullen accepteren, zolang hun privacy niet in gevaar komt en de advertenties niet in hun gesprekken opduiken. Toch zullen sommige mensen dit als een stap in de verkeerde richting ervaren. Vooral omdat de app ooit begon als een platform zonder afleiding, zonder reclame en zonder verkoop van data.
Voor nu lijkt Meta voorzichtig te zijn. Er komen geen pop-ups in je chats, geen banners in gesprekken en ook geen reclame op je startscherm. Maar de eerste stap is gezet, en dat zorgt bij veel gebruikers voor gemengde gevoelens. De toekomst zal uitwijzen of de balans tussen gebruiksgemak en verdienmodel in stand blijft. Eén ding is zeker: WhatsApp is vanaf nu niet meer helemaal reclamevrij.
Bron:Â NOS