Het gaat niet goed met PostNL. De winst van het bedrijf is flink gedaald en zonder hulp van de overheid dreigt het postsysteem in de problemen te komen. Wat betekent dit voor de toekomst van het bezorgen van post en pakketten?
PostNL zag de nettowinst vorig jaar met twee derde dalen tot 18 miljoen euro. Dit komt vooral door tegenvallende resultaten bij de posttak. Volgens directeur Herna Verhagen werkt het huidige bedrijfsmodel niet meer goed, vooral als het gaat om de bezorging van brieven.
Bij de postafdeling ging het flink achteruit. In 2024 daalde het resultaat met ruim 30 miljoen euro en werd er 8 procent minder post verstuurd. Voor dit jaar verwacht PostNL dat de situatie verder verslechtert, waardoor de posttak op jaarbasis verlies gaat maken. Het bedrijf moet volgens de wet de meeste brieven binnen 24 uur bezorgen, maar dat is steeds moeilijker vol te houden.
De pakketbezorging doet het beter. In 2023 steeg het aantal bezorgde pakketten met 7 procent. Dit is wel iets minder dan eerder werd verwacht.
PostNL vraagt financiële steun
Vorige week vroeg PostNL de overheid om een tijdelijke financiële bijdrage van 68 miljoen euro. Dit bedrag zou nodig zijn om de postbezorging op de huidige manier voort te zetten. Het ministerie van Economische Zaken wees dit verzoek echter af. De reden? PostNL maakt nog steeds winst en de overheid vindt steun daarom niet nodig.
Ook wil de overheid de postwet voorlopig niet veranderen. In veel andere Europese landen wordt brievenpost al binnen twee tot drie dagen bezorgd, maar in Nederland blijft voorlopig de regel bestaan dat post binnen 24 uur op de mat moet liggen.
PostNL pleit ervoor om brieven slechts twee of drie dagen per week te bezorgen. Dit zou kosten besparen en het bedrijf meer ademruimte geven. Maar daarvoor moet de politiek in Den Haag toestemming geven.
Minister Dirk Beljaarts stelde eerder voor om de bezorgtijd van 24 uur te verlengen naar 48 uur. Dit zou PostNL helpen om efficiënter te werken. Toch werd dit plan in oktober van tafel geveegd, omdat een meerderheid van de Tweede Kamer tegenstemde.
DHL als nieuwe concurrent
Terwijl PostNL worstelt, ziet DHL kansen. Het bedrijf is een samenwerking aangegaan met Intrapost om een sterkere positie te krijgen op de Nederlandse postmarkt. DHL denkt de strijd met PostNL aan te kunnen gaan door een snelle bezorging en concurrerende prijzen voor zwaardere pakketten.
Toch wil DHL niet alle post van PostNL overnemen. Op dit moment is DHL vooral voordeliger bij brieven en pakketten die minstens 50 gram wegen. Dit komt neer op een brief waarvoor je drie postzegels nodig hebt. Voor lichtere post blijft PostNL de grootste speler in Nederland.
Wat de toekomst voor PostNL brengt, is nog onzeker. Zonder financiële steun en met groeiende concurrentie van DHL zal het bedrijf naar nieuwe oplossingen moeten zoeken.
Bron: Metro