Het wordt steeds lastiger om met de auto door Amsterdam te rijden. Parkeren is duur, je doet langer over je rit en de maximumsnelheid is vaak niet hoger dan 30 km/u. Alsof dat nog niet genoeg is, krijgen fietsers straks nóg meer ruimte op de rijbaan. Dit gebeurt zelfs als automobilisten daar helemaal niet blij mee zijn.
De gemeente Amsterdam voerde vorig jaar een experiment uit om te testen hoe dit in de praktijk werkt. Op twee drukke straten, de Constantijn Huygensstraat en de Bilderdijkstraat, mochten snelle fietsers tijdelijk gebruikmaken van de rijbaan. De maximumsnelheid op de rijbaan was 30 km/u, terwijl er op het fietspad een adviessnelheid van 20 km/u gold. Omdat de wet dit nog niet toestaat, werden speciale verkeersmaatregelen genomen om dit mogelijk te maken.
Fietsers vinden het fijn, automobilisten niet
Uit interviews met fietsers bleek dat de meeste gewoon op het fietspad bleven. Slechts 3 procent extra koos ervoor om op de rijbaan te fietsen. De kleine groep fietsers die het probeerde, vond het prettig om tussen de auto’s te rijden.
Automobilisten dachten daar heel anders over. Uit een enquête bleek dat slechts 26 procent van hen het een goed idee vond om fietsers op de rijbaan toe te laten. Maar liefst 68 procent was hier tegen. Daarnaast gaf bijna twee derde aan dat het erg druk was op de weg, terwijl ongeveer de helft zich veilig voelde. Ruim een derde voelde zich juist onveilig. En dit terwijl slechts 3 procent van de fietsers op de rijbaan reed. Wat gebeurt er als dit er straks veel meer worden?
Gemeente wil verder experimenteren
Ondanks de zorgen van zowel fietsers als automobilisten, ziet de gemeente genoeg reden om door te gaan met verdere tests. Volgens de wethouder van Verkeer en Vervoer, Melanie van der Horst, heeft de proef laten zien dat snelle fietsers veilig op de rijbaan kunnen rijden.
Daarom komen er meer experimenten aan. Zo start er binnenkort een proef in het Rembrandtpark, Westerpark en Vondelpark om snelle fietsers langzamer te laten rijden. Ook wordt er gekeken naar nieuwe regels, zoals het invoeren van een maximumsnelheid op fietspaden en het verplichten van elektrische vrachtfietsen om op de rijbaan te rijden.
Opvallend is dat er zelfs plannen zijn om elektrische auto’s te verbieden in voetgangersgebieden, terwijl fietsen daar wél mag. Mogelijk speelt het stille geluid van elektrische voertuigen hierbij een rol. Hoe dan ook, Amsterdam blijft testen en aanpassen. De vraag is alleen of automobilisten daar blij van worden.
Bron: Autoblog.nl