De elektrische Mercedes G-klasse heeft indrukwekkende specificaties, zoals een koppel van 1.164 Nm. Je zou denken dat zo’n krachtige auto enorme lasten kan trekken, maar dat is niet het geval. Een trekhaak is niet eens beschikbaar als optie. Dit komt door het hoge gewicht van de auto. Met een aanhanger zou het voertuig het toegestane gewicht overschrijden. Dit probleem speelt niet alleen bij elektrische auto’s, maar ook bij elektrische busjes, en vooral ondernemers lopen hiertegenaan.
Het gewicht van elektrische voertuigen is een uitdaging
Elektrische busjes zijn door hun batterijen veel zwaarder dan dieselbusjes. Dit vormt een probleem voor bestuurders met een B-rijbewijs. Volgens de huidige regels mag een voertuig inclusief lading niet meer dan 3.500 kilo wegen. Als een busje zwaarder is, heb je een vrachtwagenrijbewijs (C of C1) nodig. Een dieselbus van 1.800 kilo kan veel meer meenemen dan een elektrische bus van 2.600 kilo voordat de grens van 3.500 kilo wordt bereikt. Dit maakt het lastig om ondernemers te overtuigen om over te stappen op elektrische voertuigen.
Momenteel is er een tijdelijk gedoogbeleid voor elektrische busjes, waarbij het maximale gewicht op 4.250 kilo ligt. Dit geldt alleen voor bestuurders met een B-rijbewijs. Maar deze regeling stopt op 1 juli 2025. Na die datum mag je alleen met zwaardere elektrische voertuigen rijden als je een speciale cursus volgt.
Wat houdt de nieuwe cursus in?
Na 1 juli 2025 mogen bestuurders met een B-rijbewijs een zwaardere elektrische bus besturen (tot 4.250 kilo), maar alleen als ze een verkeersveiligheidscursus hebben gevolgd. Deze cursus bestaat uit een theorie- en een praktijkgedeelte. De overheid legt uit dat het doel van de cursus is om bestuurders bewust te maken van de risico’s, zoals een langere remweg en de specifieke verkeersregels voor zwaardere voertuigen.
Belangrijk is dat de cursus niet alleen nodig is voor zwaar beladen busjes. Het gaat om het maximaal toegestane gewicht, niet om het daadwerkelijke gewicht. Een lege bus die 2.600 kilo weegt, maar maximaal 4.250 kilo mag beladen worden, valt ook onder deze regels.
De regels in het kort
- Tot 1 juli 2025 mag je met een B-rijbewijs voertuigen tot 4.250 kilo rijden.
- Na 1 juli 2025 kan dit nog steeds, maar alleen na een speciale cursus.
- De regels gelden alleen voor voertuigen met ‘groene’ aandrijflijnen, zoals elektrisch.
- De cursus bestaat uit praktijk- en theorielessen, zonder examen.
Met deze aanpassingen probeert de overheid elektrisch rijden toegankelijk te houden, terwijl verkeersveiligheid gewaarborgd blijft.
Bron: TopGear