De laatste tijd lijken er steeds meer branden te ontstaan door batterijen van elektrische fietsen. Dit probleem werd opgemerkt door de brandweer in Gelderland. Zo was er onlangs een brand in een slaapkamer in Wijchen, terwijl een elektrische fiets aan het opladen was.
Hoewel de brandweer in Noord-, Oost- en Zuid-Gelderland geen precieze cijfers heeft, melden ze minimaal één keer per maand incidenten waarbij de accu’s van e-bikes, scooters of hoverboards in brand vliegen.
Een speciaal onderzoeksteam probeert nu de oorzaken van deze branden te achterhalen. Het is vaak lastig om de precieze oorzaak van zo’n brand vast te stellen. Een woordvoerder van de brandweer merkt op dat, als de oorzaak vooraf bekend is, dit soms niet verder wordt onderzocht.
Dit betekent dat het werkelijke aantal branden door batterijen hoger kan liggen dan wat gerapporteerd wordt. De brand in Wijchen, waarbij een accu tijdens het opladen in brand vloog, veroorzaakte veel schade. De bewoner raakte gewond toen hij met zijn blote handen de brandende batterij naar buiten probeerde te brengen.
Ernstige incidenten door ontploffende accu’s
Er zijn meerdere gevallen bekend van gevaarlijke situaties door ontploffende fietsaccu’s. Henk Smits was onderweg naar zijn werk in Nijmegen op de e-bike van zijn vrouw, toen de accu plotseling ontplofte en in brand vloog.
Hij vertelt: “Het gebeurde heel snel, ineens kwamen er grote vlammen uit de accu. Dit waren geen kleine vonkjes, maar flinke vlammen. Gelukkig kon ik snel van de fiets afstappen. Mijn werkkleding was gesmolten en mijn lunch was verbrand.”
Volgens de woordvoerder van Veiligheidsregio Gelderland-Zuid is dit een bekend probleem, maar gebeurde het in 2017 veel minder vaak. De vraag blijft waarom dit nu vaker voorkomt.
Heeft de toename van elektrische fietsen in de afgelopen jaren te maken met het stijgende aantal branden? Zijn de batterijen van fietsen misschien gevoeliger voor brand dan die van bijvoorbeeld mobiele telefoons of laptops?
Onderzoek naar veiligheid van batterijen
Jos Lenssen, van Battery Fact in Nijmegen, denkt dat de batterijen van elektrische fietsen wel degelijk een hoger risico op brand vormen. Hij legt uit dat de cellen in fietsaccu’s vergelijkbaar zijn met die in laptops, maar dat er bij e-bikes meer cellen samen worden gebruikt.
Daarnaast moeten ze meer energie leveren, wat meer hitte kan veroorzaken en daardoor een groter risico op brand kan geven.
De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) voert op dit moment onderzoek uit naar de veiligheid van deze batterijen. In hun jaarplan geven ze aan dat de vraag naar draagbare energie, zoals voor e-bikes en mobiele apparaten, steeds groter wordt.
Hoewel deze ontwikkeling innovatief is, brengt het ook nieuwe risico’s met zich mee. Er zijn al meerdere gevallen bekend van batterijen die ontploffen. Meer onderzoek is nodig om te begrijpen wat de oorzaken zijn van deze incidenten, maar voorlopig zijn er nog geen resultaten van het lopende onderzoek.
Bron: zelfmaakideetjes