In de afgelopen jaren zijn producten in de supermarkt niet alleen kleiner geworden, maar er is nog een ander slim trucje toegepast. De Consumentenbond heeft ontdekt dat ook de samenstelling van veel producten is aangepast, terwijl de prijs hetzelfde blijft of zelfs stijgt. Dit heeft veel consumenten verbaasd en boos gemaakt.
Aanpassingen in de schappen
Uit onderzoek van de Consumentenbond, waarbij 600 producten vergeleken zijn met hun staat van vijf jaar geleden, blijkt dat bij een kwart van deze producten de samenstelling is gewijzigd. Vaak ging dit om een verandering in de receptuur. Zo bevatte bijvoorbeeld de lekkerbekjes van Albert Heijn eerst 66 procent vis, maar nu is dat nog maar net iets meer dan de helft.
Een ander voorbeeld is de bosvruchtensiroop van Plusmarkt, die vroeger 19 procent bosvruchten bevatte, maar nu slechts 6 procent. Dit soort aanpassingen komt het meest voor bij huismerken, maar ook bekende merken zoals Bertolli, waar de hoeveelheid olijfolie in hun vloeibare product verlaagd is van 20 procent naar 7 procent. Ondanks de vermindering in kwaliteit, blijven de prijzen gelijk of stijgen ze zelfs.
Dubieuze beweringen en toenemend wantrouwen
Supermarkten proberen soms deze veranderingen te rechtvaardigen met opmerkelijke beweringen. Albert Heijn claimt bijvoorbeeld dat hun lekkerbekjes beter smaken met minder vis omdat klanten het paneermeel waarderen. Plus beweert dat de vermindering van bosvruchten in hun siroop geen probleem is, omdat consumenten vooral het aroma waarderen. Deze argumenten worden door veel klanten met scepsis ontvangen.
De Consumentenbond uit stevige kritiek op supermarkten en fabrikanten. Ze betwijfelen of de kwaliteit van producten gelijk blijft als de samenstelling zo drastisch verandert. Joyce Donat van de Consumentenbond wijst erop dat verbeteringen normaal gesproken duidelijk vermeld worden op de verpakking, iets wat nu vaak niet gebeurt. Hoewel de nieuwe samenstelling wel op etiketten staat, is het voor consumenten moeilijk om te weten wat er precies veranderd is sinds jaren terug.
Fabrikanten bezuinigen op dure ingrediënten, terwijl de prijs hetzelfde blijft https://t.co/LjNqDT3tOU
— NOS (@NOS) April 23, 2024
De harde realiteit van consumentenbedrog
Het resultaat is dat consumenten misleid worden, terwijl veel gezinnen het al moeilijk hebben om financieel rond te komen. Supermarkten lijken deze aanpassingen door te voeren vooral om meer winst te maken, ten koste van de consument. Dit roept vragen op over de ethiek en transparantie van deze bedrijven.
Wat vind jij van deze stiekeme trucs in de supermarkt? Laat het ons weten door een reactie op Facebook achter te laten.
Bron: NOS