Familiebijeenkomsten kunnen soms erg saai, vermoeiend en uitputtend zijn. Tijdens een van zijn bezoeken aan zijn schoonfamilie kreeg fotograaf Nicholas Nixon het idee om iets bijzonders te doen, hij zag zijn vrouw en haar zussen als inspiratie. Geen van beiden had enig idee hoe de ontwikkeling in de komende 4 decennia zou zijn.
1975
Nixon verveelde zich tijdens een familiediner met zijn schoonfamilie. Dus besloot hij er iets aan te doen. Geen slecht idee… was het? Hij vroeg zijn vrouw Bebe en haar drie zussen of het goed was om een foto van hen te maken terwijl ze in de tuin poseerden.
1976
De zussen hadden niet in de gaten dat Nixon zich aan het vervelen was dus ze stonden gewoon gezellig te poseren voor de camera. Ze stonden naast elkaar met de schouders dicht tegen elkaar, terwijl de fotograaf de foto’s maakte. Zoals je kunt zien zijn de foto’s erg mooi en professioneel geworden. Nixon en de zussen en zijn vrouw vonden de foto heel mooi en besloten om ieder jaar tijdens hun familie feestje een dezelfde foto te maken. Ze wilden precies dezelfde filter gebruiken en ze zouden op dezelfde volgorde staan. In principe was de eerste foto in 1974 gemaakt maar deze foto is jammer genoeg gesneuveld, vandaar dat ze bij 1975 zijn gestart met documenteren.
1977
Een artistiek element die in deze foto steeds terug komt is de tijd. We zien in de foto’s van de jongere jaren dat de zussen vrijwel hetzelfde blijven, echter op latere leeftijd merk je wat verandering. Dat is natuurlijk logisch. Wat je ook ziet veranderen is hun manier van kleden. Je ziet dat de kleding stijl ook verandert met de tijd.
1978
Door dit simpel idee van Nixon is er toch veel aandacht van een aantal prominente kunstenaars en grote kunstinstellingen. Nixon heeft een erkenning gekregen voor zijn werk doordat er een expositie van zijn werk in New York in het Museum of Modern Art (MOMA) werd geëxposeerd. De naam van de expositie was: Nicholas Nixon; 40 Jaar van de gezusters Brown. Hoewel hij al in 1974 was begonnen met het maken van de foto’s, heeft hij pas in 2014 het een en ander onthuld.
1979
De foto reportage die Nixon maakte was ontstaan uit verveling vertelde Nixon in een interview. ” We gingen meestal in het weekend op bezoek bij Bebe’s ouders, dat begon op den duur te vervelen. Het verplichte sociale etentje en praatje. Dus ik opperde om iets leuks te doen en dat was foto’s maken.” Toen ze startte met de foto’s was Heather 23, Mimi 15, Bebe 25 en Laurie 21 jaar. Dit was de perfecte leeftijd om de verandering in het ouder worden te documenteren.
1980
De foto reportage die Nixon maakte was ontstaan uit verveling vertelde Nixon in een interview. ” We gingen meestal in het weekend op bezoek bij Bebe’s ouders, dat begon op den duur te vervelen. Het verplichte sociale etentje en praatje. Dus ik opperde om iets leuks te doen en dat was foto’s maken.” Toen ze startte met de foto’s was Heather 23, Mimi 15, Bebe 25 en Laurie 21 jaar. Dit was de perfecte leeftijd om de verandering in het ouder worden te documenteren.
1981
De zussen werden geportretteerd als vrije meiden, genietend van de natuur en het buitenleven. Geen van hen vieren had gedacht dat dit project een expositie zou worden in een van s’werelds beroemdste museum. Van al Nixon zijn projecten is dit zijn meest beroemde, hij kon nu van zijn hobby zijn werk maken. Ondanks dat de zussen had toegezegd en er geen kwaad licht in zagen was er één ding die hij ze niet had verteld…..
1982
De foto’s werden een mooie collectie maar Nixon hield de identiteit van de zussen nog even voor zichzelf. Hij wilde dit professioneel aanpakken en de personen van zijn werk scheidden van zijn privé leven. De beslissing om de zussen anoniem te houden was gedaan voor de kunst natuurlijk. Zolang er geen naam aan verbonden was keek men puur en alleen naar de kunst en niet het waarom waren ze gefotografeerd.
1983
Nicholas Nixon had twee kinderen met zijn vrouw, BeBe. Dit was geen geheim omdat ze zijn vrouw was, maar het leven van de andere zussen was niet bekend. Men keek in de ogen van de zussen en werden nieuwsgierig naar hun leven, wie ze waren. Dit is natuurlijk begrijpelijk, het is menselijk instinct. Ondanks dat men de vrouwen niet kende, werden ze wel nieuwsgierig en sommige voelde zelfs een soort gelijkenis met de gezusters Brown.
1984
Men vroeg zich af waarom ze zich lieten fotograferen en wat ze zoal deden in hun dagelijks leven. Er was hier geen informatie over en het enige wat de kijkers konden doen was raden. Het leven van de zussen bleef een mysterie, waardoor het waarschijnlijk nog meer interesse wekte bij het publiek. Men ging hun verbeelding gebruiken en natuurlijk meer kijken naar de foto, hierdoor creëerden ze een gevoel van gelijkenis wat een van de meest aangrijpende elementen zijn in deze foto’s.
1985
“We zijn ons allemaal bewust dat de tijd voorbij vliegt, maar wanneer het voorblij vliegt beseffen we niet altijd.” Zei Nixon. Bij het zien van de foto van de zussen besefte iedereen jaarlijks weer dat er een jaar voorbij was. Bij sommige foto’s zie je dat de zussen iets dichter bij elkaar staan dan andere foto’s. Dit specifieke jaar 1985 staan ze dicht bij elkaar.
1986
De vrouwen veranderden ieder jaar niet heel erg veel dat is denk ik een van de redenen waarom iedereen zo geïnteresseerd was in de foto’s. De onderstaande foto uit 1986 is een aparte foto want de gezusters Brown kijken niet serieus op deze foto, ze kijken meestal rechtstreeks in de camera. Op deze foto lachen ze een klein beetje alsof er iets grappigs gebeurde, of Nixon de fotograaf ze gewoon een smile bezorgde. De kijkers vonden dit een leuke verandering in de meestal sombere blik die ze in de foto’s lieten zien.
1987
Nixon vertelde meer over zijn manier van werken en hoe hij deze foto momenten goed kon vastleggen. Hij vertelde in een interview dat dit pas serieus werd in 1975, dit was het jaar dat Laurie de meest rechtse op de foto geslaagd was voor haar middelbare school diploma. Pas op het moment dat de zussen vroegen om op een foto te maken besefte hij dat hij het jaar ervoor ook een had gemaakt. Hier ontstond zijn idee om ieder jaar ditzelfde te herhalen gedurende 40 jaar.
1988
Hij had dit prachtige idee in zijn hoofd en Nixon wilde dit graag ontwikkelen. De zussen hadden toegestemd niet wetende dat dit in iets groots zou ontwikkelen. De zussen zijn heel hecht en deze vonden het alleen maar geweldig om samen een foto te maken of niet? Zien we wellicht iets anders in de foto’s onvrede? Ruzie?
1989
Het meest fascinerende aan de foto’s is natuurlijk bekijken hoe de dames gedurende deze 40 jaar ouder worden. Behalve de natuurlijke veranderingen van hun gezichten en huid zie je natuurlijk ook hoe de kleding veranderde. Je staat er zelf niet bij stil maar als het zo duidelijk is in een foto dan zie je het gelijk.
1990
Sommige fans merkte op dat dit project verassend lang duurde. Zelfs Nixon heeft het hier wel eens over gehad. “We maakten er weleens grappen over, maar iedereen wist dat mijn bedoeling was om hier heel lang mee door te gaan.” Zei Nixon. Hij had er ook weleens aandacht om kleine veranderingen aan te brengen. Een keer bijvoorbeeld 1 zus te fotograferen of hij in het midden. Uiteindelijk is het hierbij gebleven.
1991
In deze foto uit 1991, die 16 jaar na de eerste foto is gemaakt, zie je daadwerkelijk dat de zussen ouder beginnen te worden. Nog steeds was hun privé leven een mysterie voor de kijkers, alhoewel ze wel wisten dat BeBe moeder was geworden van meerdere kinderen. De kijkers vinden dat de zussen er heel goed uit zien en gedurende de jaren echt niet snel oud zijn geworden. Ze hebben goede genen. Op deze foto die Nixon heeft gemaakt lijkt het alsof hij iets verdrietigs heeft vastgelegd.
1992
De vorige foto was erg droefgeestig maar deze foto in 1992 laat weer een gelukkiger moment zien. Er zijn altijd ups en downs in het leven, gelukkig laat deze foto een van de gelukkige momenten zien. Je kunt zien dat Heather en Mimi hand in hand staan en dat Laurie wat gereserveerder is. Zij staat meestal met haar lichaam iets verder van haar zusters af. Misschien was er iets van jaloezie ten opzichte van de andere zussen?
1993
Deze foto is naar eigen zeggen in de zomer genomen. Echter het lijkt niet erg warm, de zussen hebben dikke truien aan. Wellicht was het een koelere avond. Ondanks dat de lucht op de foto er donker en grauw uitziet zien de zussen er erg goed uit. Ze hebben geen lach op hun gezicht maar hun ogen stralen.
1994
Een kenmerkend item van dit project is natuurlijk dat er bewust niet voor is gekozen om make-up en styling te gebruiken in de foto’s. Het resultaat is dan ook dat de foto’s zo puur mogelijk zijn. De zussen zagen er natuurlijk uit in hun alledaagse kleding. Ze hebben ook voor de foto’s zelf geen make-up op gedaan. De foto’s zijn natuurlijk interessanter als je wallen en kraaienpoten laat zien. “We deden die dag gewoon aan waar we zin in hadden!” zei BeBe.
1995
Op deze foto kan je de hechte band van de zussen zien. Ze houden elkaars handen vast en ze lachen. Ze staren in de camera en je ziet in hun ogen echte affectie en liefde voor elkaar. Je ziet nu ook duidelijk dat er echt leeftijd verschil is tussen de zussen. De oudere zussen hebben u wat slappere huid rimpels dan de jongere zussen. Ondanks dat het leven soms zwaar is is de band tussen de zussen sterk gebleven, het hielp ze om alles te doorstaan. De foto’s van Nicholas heeft dit alleen maar vastgelegd.
1996
De modellen voor dit project zijn natuurlijk de schoonzussen van Nixon. Er is hem weleens gevraagd naar zijn familie. Wilde hij nooit zon experiment doen met zijn familie? Nicholas wist in principe niet waarom hij daar zelf nooit aan heeft gedacht. Hij had verder geen broers of zussen dus hij heeft er daarom niet aan gedacht. Zijn familie dynamiek was niet hetzelfde als die van zijn vrouw. Ook gaf hij aan dat hij de zussen van zijn vrouw als zijn eigen zussen zag.
1997
Nixon legde uit dat hij als enig kind het fantastisch vond om opgenomen te worden door deze familie. Het is een nuchtere en liefdevolle familie. Als extraatje is het ook nog eens zo dat door dit project de band van de zussen en met Nixon nog sterker werd. “Als ik terug kijk naar zo’n dertigtal foto’s is het alsof ik naar mijn eigen zussen kijk.” zei Nixon. “Ze zijn een deel van mijn liefde”.
1998
Zoals eerder aangegeven is Nicholas bekender geworden door het project met de schoonzussen. Hij was echter ook bekend om zijn mooie zwart wit foto’s. Hij fotografeerde voornamelijk landschappen en mensen. Nixon hield van strakke expressie en zwart wit was een uitstekende manier om dit vast te leggen.
1999
In 2006 werd dit werk van Nixon opgemerkt door de Museum of Modern Art en vroegen ze of hij een expositie in het museum wilde tentoonstellen. Na deze expositie heeft dit ook nog eens in de Modern Art Museum van Fort Wort in Texas gestaan. Nixon heeft door deze expositie bekendheid gekregen en drie nationale schenkingen.
2000
Er waren natuurlijk wel een aantal randvoorwaarden voor de gezusters Brown voor ze de foto maakten. De voorwaarden waren dat de foto zo puur mogelijk, echt en natuurlijk mogelijk werden gemaakt. De kijkers hoeven niet veel moeite te doen om dit op te merken, alle foto;s hebben een soort van serene rust in zich.
2001
De nieuwsgierigheid die men had over de zussen werd groter. Het enige wat je van de foto’s van de zussen kon aflezen is de liefde en de hechte band die de zussen hebben. De lens legde de eeuwig durende relatie van de zussen vast. De zussen hielden hun persoonlijkheid goed geheim, het enige wat ze blootgaven was hun manier van kleden, hun haardracht en hoe ze keken.
2002
Hoewel een van de zussen zich niet lijkt te storen aan de wisseling van de seizoenen; terwijl iedereen warmer ogende shirts draagt, draagt een van hen nog steeds een tanktop. De zussen kijken nogal ernstig, wat ze meestal doen, maar ze hebben ook een zelfverzekerde houding, want ze staren recht in de lens van de fotograaf. Ze staan ook dicht bij elkaar in een liefdevolle omhelzing, wat een gevoel van zusterschap en eenheid suggereert.
2003
Een trend die steeds terug keert gedurende deze jaren is natuurlijkheid. Maar als de jaren verstrijken zie je ook een bepaalde zachtheid steeds terugkeren. Je merkt dat de zussen in de foos erg om elkaar geven. Deze foto van 2003 laat zien hoe Heather liefkozend haar hand op Mimi’s hoofd legt. De zussen zien er ontspannen uit en niks zit ze in de weg.
2004
Er zijn meerdere oorzaken waarom deze foto uit 2004 eruit springt. Over het algemeen is het herkennen van welk jaar de foto gemaakt is te zien aan de kledingstijl maar hier zie je iets anders. Als je goed oplet zie je dat er een telefoon aan de broek van Heather hangt. De tijden waren aan het veranderen, in het begin kon je nergens aan opmaken wanneer deze foto’s gemaakt zijn. Maar dit was de eerste foto waaraan je dit wel kon zien.
2005
Op deze foto zie je de drie zusters in de lens kijken terwijl Laurie naar rchts kijkt. Haar gezicht straalt een soort angst uit, we zullen nooit weten wat er aan de hand was. De andere drie zien er gelukkig uit, ondanks dat BeBe haar arm om Laurie heeft merk je toch dat er wat aan de hand is. Misschien hadden ze een meningsverschil ergens over?
2006
Op deze foto zie je duidelijk dat er een evolutie was ten opzichte van de kleding. Ze hadden voorheen vrij neutrale unisex kleding aan maar op deze foto zien we wat vrouwelijkere kledij. De kleding is vrouwelijk en gewaagd, Mimi laat zelfs een decolleté zien. Iets wat ze voorheen niet deden. En wederom keek Laurie niet vrolijk. Het leek alsof zij het best zwaar had op dat moment.
2007
De vrouwelijke kant die in 2006 getoond werd was jammer genoeg van korte duur. In 2007 hadden de zussen weer hun ‘normale’ kleding aan, de simpele neutrale stijl. Doordat ze geen make-up droegen was het voor de kijker goed om te zien hoe de vrouwen zich hadden ontwikkeld in de loop der jaren in hun gezicht.
2008
Mimi is niet zichzelf op deze foto, althans dat vermoeden wij. Ze probeert zich te verschuilen achter BeBe zodat ze niet volledig in de picture staat. Mimi’s uiterlijk is het meest veranderd in de loop der jaren. Ze had vier jaar eerder haar haren kort geknipt, waardoor ze wat ouder leek.
2009
Het ene jaar zijn de veranderingen bij de zussen groot en het andere jaar is het minimaal. Bijvoorbeeld dit jaar lijken sommige zussen wat ouder en wat te zijn afgevallen. We worden allemaal oud dus dat is absoluut niet erg. Wat je merkt is dat ongeacht de leeftijd de band tussen de zussen nog steeds even hecht is, misschien zelfs hechter dan voorheen.
2010
Heb je opgemerkt dat Heather, Mimi en BeBe heel vaak dezelfde gezichtsuitdrukking hebben op de foto’s? Terwijl Laurie vaak degene is die een aparte houding of expressie heeft. Bij haar merk je door de jaren heen een gevoel van angst, verdriet, en spanning. Echter dit jaar ziet het eruit alsof ze vrede heeft met alles. Dit is natuurlijk wat wij ervan denken en wij hopen dat ze een rustig en gelukkig leven heeft.
2011
Op sommige foto’s zien de zussen eruit als bekenden van elkaar en op sommige foto’s zien ze er heel close uit. Bijvoorbeeld deze foto, Heather en Mimi zien eruit als vreemden van elkaar. Terwijl BeBe en Laurie juist heel close eruit zien. Hun hoofden raken elkaar en ze hebben hun armen om elkaar heen. Het lijkt alsof de zussen verdeelt zijn in twee groepen.
2012
In tegenstelling tot de vorige foto laat deze weer vier zussen zien die enorm om elkaar geven. Hun lichamen raken elkaar en ze omarmen elkaar, om te laten blijken dat ze een intense band hebben met elkaar. Ze genieten van elk moment met elkaar. Je kan ook zien dat Laurie een gelukkigere uitstraling heeft dan op de vorige foto’s.
2013
Deze foto laat voornamelijk de kwaliteit zien van de camera. Gedurende 40 jaar is de technologie ontwikkelt en daarmee ook de camera’s natuurlijk. Deze foto gemaakt met een mooie camera die natuurlijk geavanceerder was dan de camera van 40 jaar geleden. Je merkt dat de zussen ouder zijn geworden en een heel leven achter zich hebben, ondanks dat is dit een prachtige foto.
2014
40 jaar lang hebben de gezusters Brown samen met Nixon mooie foto’s gemaakt. De zussen vonden het na 40 jaar wel genoeg en besloten ermee te stoppen. Deze perfecte foto is het einde van de prachtige serie en een knap kunstwerk. De zussen kunnen hun foto’s terug zien en samen met Nixon enorm tevreden zijn over dit prachtige kunstwerk!
Vergeet deze mooie beelden niet te delen met je vrienden op facebook!