De prijzen voor cacao zitten op het hoogste niveau in ruim tien jaar, deels te wijten aan ongunstige weers- en oogstverwachtingen in de belangrijkste productiegebieden. Maar de prijsdaling in andere agrarische grondstoffen zoals granen en plantaardige olie heeft geen invloed gehad op cacao en suiker. Deze inflatie zit nog steeds in de pijplijn, aldus sectoreconoom Thijs Geijer van ING.
Ook Oscar de Lange, directeur-eigenaar van pepernotenproducent Van Delft Biscuits, ziet de stijgende kosten met bezorgdheid. Hij schat dat de pepernoten dit jaar zo’n 20 procent duurder worden voor de consument, waardoor een kilozak chocoladepepernoten de grens van 5 euro nadert of zelfs overschrijdt.
Toch ziet De Lange de verkoop niet dalen. De mensen kopen doorgaans twee of drie keer per jaar een kilozak chocoladekruidnoten voor het huishouden, en deze lekkernijen worden geassocieerd met gezelligheid en nostalgie. Er is wel een trend naar kleinere verpakkingen, en ook Droste biedt een kleinere, goedkopere chocoladeletter aan om hun producten betaalbaar te houden.
Conclusie
Het is duidelijk dat de stijgende prijzen van cacao en suiker een domino-effect hebben gehad op de kosten van onze geliefde Sinterklaassnacks. Of deze trend zich zal voortzetten of dat het slechts een tijdelijke golf is, valt nog te bezien. Wat wel zeker is, is dat de consumenten bereid lijken te zijn om deze prijsstijgingen te slikken, letterlijk en figuurlijk. De emotie en nostalgie die verbonden zijn met deze producten zijn sterk genoeg om de prijsbarrière te doorbreken. Dus haal die zak pepernoten maar in huis, want ondanks de hogere kosten blijft de smaak van het seizoen onveranderd zoet