Er zijn vier trajecten op Nederlandse snelwegen in beeld waar mogelijk overdag weer 130 kilometer per uur gereden mag worden. Minister Madlener (PVV) van Infrastructuur en Waterstaat heeft dit in een brief aan de Tweede Kamer laten weten.Â
Voordat het zover is, moet er echter eerst meer onderzoek gedaan worden naar de gevolgen van stikstofuitstoot op nabijgelegen natuurgebieden.
Waar kan de snelheid omhoog?
De snelwegtrajecten waarover gesproken wordt, zijn relatief kort. Het gaat om de volgende trajecten:
- A6: tussen Lelystad Noord en de Ketelbrug
- Afsluitdijk: tussen de Stevinsluizen en Lorentzsluizen
- A7: van Zuidbroek tot aan de grens met Duitsland
- A37: tussen de knooppunten Holsloot en Zwartemeer
Deze vier trajecten zijn uitgekozen omdat de verwachting is dat er geen extra maatregelen nodig zijn voor stikstofuitstoot of geluidsoverlast. Op deze stukken mag nu ’s nachts al harder gereden worden.
Toch benadrukt Madlener dat het nog niet zeker is dat de snelheid op korte termijn omhoog gaat. Dit hangt af van de resultaten van het stikstofonderzoek.
Voorlopige besluitvorming en toekomstplannen
Het huidige kabinet heeft de belofte gedaan om de maximumsnelheid op bepaalde stukken snelweg waar mogelijk weer te verhogen. Dit is een reactie op de eerdere verlaging van de snelheid in 2020, die werd ingevoerd om de stikstofuitstoot te beperken.
Ondanks deze belofte is het duidelijk dat het niet op alle trajecten mogelijk zal zijn om de snelheid weer naar 130 kilometer per uur te verhogen.
Minister Madlener verwacht dat hij in het eerste kwartaal van volgend jaar een besluit kan nemen over de vier genoemde trajecten. Als alles volgens plan verloopt, wordt daarna gekeken of er andere snelwegtrajecten zijn waar de maximumsnelheid ook verhoogd kan worden.
Details over de snelwegtrajecten
In totaal beslaan de vier trajecten ongeveer 133 kilometer aan snelweg, als beide rijrichtingen worden meegerekend. Nederland heeft in totaal meer dan 2400 kilometer snelweg, als de rijbanen in beide richtingen worden opgeteld.
De Afsluitdijk, met een lengte van 25 kilometer, is het langste traject dat nu in beeld is voor de snelheidsverhoging. Als daar de snelheid van 100 naar 130 kilometer per uur gaat, levert dat een tijdswinst van ongeveer 3,5 minuut op.
Al met al moet er dus nog het nodige gebeuren voordat de snelheid op deze trajecten daadwerkelijk omhoog kan. Het hangt allemaal af van de resultaten van het onderzoek naar de stikstofuitstoot en de gevolgen daarvan voor de omliggende natuurgebieden.
Bron: NOS