Veel investeerders kiezen voor merken als Porsche, Ferrari en Bentley als ze in klassieke auto’s investeren. Toch waren er youngtimers die in 2024 een veel hoger rendement opleverden. Eén auto steeg zelfs met 225 procent in waarde.
Youngtimers zijn auto’s die tussen de 15 en 25 jaar oud zijn. Oudere auto’s worden oldtimers genoemd. De waarde van oldtimers is meestal al stabiel. Bij youngtimers kunnen de prijzen echter snel stijgen. Soms verdubbelt de waarde in één jaar, zoals blijkt uit de Duitse Youngtimer Price Guide.
Sommige auto’s worden drie keer zoveel waard
Volgens de prijslijst van Classic-Analytics zijn er flinke stijgingen te zien. Deze lijst bevat prijzen van 1000 modellen en 53 merken. Een opvallend voorbeeld is de Renault Twingo. Deze kleine stadsauto is in zes maanden tijd drie keer zoveel waard geworden. Een goed exemplaar kost nu 3900 euro. Begin 2024 was dat nog 1200 euro.
Ook de VW Golf GTI werd flink duurder. Begin 2024 kostte deze sportieve hatchback nog 6200 euro. Een jaar later werd er 14.000 euro voor betaald. Dat is een waardestijging van 125,8 procent. Maar de hoogste absolute stijging werd behaald door de Talbot Samba Rallye. Dit model is nu 18.000 euro waard, terwijl de prijs vorig jaar nog op 6800 euro lag.
Peugeots en verrassende stijgers in de lijst
Peugeot is goed vertegenwoordigd in de lijst van sterkste prijsstijgingen. Drie modellen staan in de top 10: de Peugeot 306 Cabriolet, de Peugeot 306 S16 en de Peugeot 309 GTI 16V. Dit bevestigt dat cabrio’s en sportieve modellen vaak het meest gewild zijn.
Toch zijn er ook verrassingen. De Citroën CX 25 D Turbo en de Volvo 740 DL stegen eveneens fors in waarde. Sedans worden meestal gezien als minder spannend, maar deze modellen werden toch twee keer zoveel waard.
De 12 sterkste waardestijgingen bij youngtimers (februari 2025)
- Renault Twingo (‘92-’98) – 225 procent
- Peugeot 309 GTI 16V (‘90-’93) – 188,9 procent
- Talbot Samba Rallye (‘83-’86) – 164,7 procent
- Pontiac Firebird TransAm (‘93-’98) – 154,5 procent
- Peugeot 306 2.0 16V S16 (‘93-’96) – 151,5 procent
- Citroën CX 25 D Turbo 2 (‘86-’89) – 145,9 procent
- Peugeot 306 2.0i Cabrio (‘94-’97) – 136,7 procent
- Lancia Ypsilon 1.1 (‘95-’00) – 128,6 procent
- Talbot Sunbeam (‘79-’81) – 127,8 procent
- VW Golf II GTI (‘84-’87) – 125,8 procent
- Volvo 740 DL (‘82-’84) – 118,9 procent
- Toyota MR2 Coupé T-Bar (‘90-’94) – 113,3 procent
Wil je investeren in een youngtimer? Dan kan het slim zijn om naar deze modellen te kijken. Hun waardestijging laat zien dat ze steeds gewilder worden.
Bron: AD