1980
De foto reportage die Nixon maakte was ontstaan uit verveling vertelde Nixon in een interview. ” We gingen meestal in het weekend op bezoek bij Bebe’s ouders, dat begon op den duur te vervelen. Het verplichte sociale etentje en praatje. Dus ik opperde om iets leuks te doen en dat was foto’s maken.” Toen ze startte met de foto’s was Heather 23, Mimi 15, Bebe 25 en Laurie 21 jaar. Dit was de perfecte leeftijd om de verandering in het ouder worden te documenteren.
1981
De zussen werden geportretteerd als vrije meiden, genietend van de natuur en het buitenleven. Geen van hen vieren had gedacht dat dit project een expositie zou worden in een van s’werelds beroemdste museum. Van al Nixon zijn projecten is dit zijn meest beroemde, hij kon nu van zijn hobby zijn werk maken. Ondanks dat de zussen had toegezegd en er geen kwaad licht in zagen was er één ding die hij ze niet had verteld…..
1982
De foto’s werden een mooie collectie maar Nixon hield de identiteit van de zussen nog even voor zichzelf. Hij wilde dit professioneel aanpakken en de personen van zijn werk scheidden van zijn privé leven. De beslissing om de zussen anoniem te houden was gedaan voor de kunst natuurlijk. Zolang er geen naam aan verbonden was keek men puur en alleen naar de kunst en niet het waarom waren ze gefotografeerd.
1983
Nicholas Nixon had twee kinderen met zijn vrouw, BeBe. Dit was geen geheim omdat ze zijn vrouw was, maar het leven van de andere zussen was niet bekend. Men keek in de ogen van de zussen en werden nieuwsgierig naar hun leven, wie ze waren. Dit is natuurlijk begrijpelijk, het is menselijk instinct. Ondanks dat men de vrouwen niet kende, werden ze wel nieuwsgierig en sommige voelde zelfs een soort gelijkenis met de gezusters Brown.
Bekijk de rest op de volgende pagina!