Elektrische fietsen en fatbikes zijn niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Steeds meer mensen kiezen voor dit milieuvriendelijke vervoermiddel. Vooral jongeren stappen graag op een stoere fatbike. Maar niet iedereen houdt zich aan de regels. Veel e-bikes en fatbikes worden opgevoerd zodat ze sneller rijden dan mag. Dat is niet alleen gevaarlijk, maar ook strafbaar. In 2025 zijn de boetes flink verhoogd en wordt er strenger gecontroleerd.
Dit zijn de regels voor e-bikes en fatbikes
Een elektrische fiets mag volgens de wet niet harder dan 25 kilometer per uur. De motor mag niet sterker zijn dan 250 watt. Ook mag de fiets geen gashendel hebben waarmee je kunt rijden zonder te trappen. Fatbikes vallen onder dezelfde regels. Die brede banden mogen er stoer uitzien, maar ook hiermee geldt: niet harder dan 25 kilometer per uur, maximaal 250 watt en geen gashendel. Wie deze regels overtreedt door zijn fiets op te voeren, is in overtreding.
De boetes zijn niet mals
Rijd je op een opgevoerde elektrische fiets of fatbike, dan kun je rekenen op een boete van 320 euro. Als je daarnaast geen verzekering hebt – wat wél verplicht is voor opgevoerde fietsen – krijg je daar nog eens een boete van 460 euro bovenop. En het wordt nog erger: de politie mag je fiets in beslag nemen. Je loopt dus het risico om én een boete te krijgen én je fiets kwijt te raken.
Opgevoerde fietsen vallen wettelijk onder brom- of snorfietsen. Daarom zijn ze verzekeringsplichtig en moet je er soms zelfs een rijbewijs voor hebben. Heb je dat niet? Dan riskeer je nog een extra boete. Alles bij elkaar kunnen de kosten dus flink oplopen. Bovendien ben je vaak niet verzekerd bij schade of ongelukken.
Waarom deze regels belangrijk zijn
De overheid grijpt in vanwege de verkeersveiligheid. Opgevoerde fietsen zijn sneller en moeilijker te beheersen. Dat zorgt voor gevaarlijke situaties op het fietspad. Niet alleen voor de berijder, maar ook voor anderen. Daarnaast kan het opvoeren van een fiets schade veroorzaken aan onderdelen, omdat ze niet gemaakt zijn voor hogere snelheden. Ook de batterij gaat sneller leeg, wat het duurzame voordeel van elektrisch fietsen tenietdoet.
Daarnaast gelden er in 2025 nog meer fietsboetes, ook als je fiets niet is opgevoerd. Bijvoorbeeld 170 euro voor bellen op de fiets, 75 euro voor geen licht voeren of 120 euro voor door rood fietsen. De volledige lijst boetes maakt duidelijk dat het verstandig is om je aan de verkeersregels te houden, ongeacht het soort fiets waarmee je rijdt.
Wil je een elektrische fiets, houd je dan aan de regels. Dat is veiliger, goedkoper én beter voor het milieu.
Bron:Â Manly